ارزشیابی برنامه آموزش پیشازازدواج سازمان بهزیستی کشور از منظر تصمیمگیرندگان ستادی و استانی
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, پگاهوزیری, شهراماکبری زردخانه, سعیدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: امروزه ارزشیابی، تقریبا مرکز ثقل همهی سیاستها و راهبردهای کیفیت آموزشی محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامهی آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی و ارزیابی فاصلهی آن تا وضعیت مطلوب، از دیدگاه تصمیمگیرندگان ستادی و استانی برنامه بود.
روش کار: مطالعهی کاربردی حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و کمی بود. جامعهی آماری پژوهش متشکل از مدیران و کارشناسان ستادی، معاونین پیشگیری و کارشناسان استانی برنامه و تعداد کل نمونه، 70 نفر بود. ابزار پژوهش، چهار مقیاس محققساخته متناسب با هریک از گروههای نمونه با طیف نمرهگذاری چهارنقطهای لیکرت بود و گویههایی در بخشهای زمینه، درونداد، فرآیند، نتایج، تاثیرات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برنامه داشت که پس از بررسی ویژگیهای روانسنجی، در اختیار هریک از گروههای نمونه جهت ارزشیابی برنامهی آموزش پیش از ازدواج قرارگرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات بر اساس تحلیل شکاف، با استفاده از نمرات معیار اصلاح صورتگرفت.
یافتهها: طبق نمرات کل معیار اصلاح، بخش زمینه در شاخصهای پیشینهی طراحی و اقدامات توجیهی و راهبرد سازمانی، بخش درونداد در شاخصهای آییننامه، محتوا و بودجه و بخش محصول در شاخص تاثیرات بلندمدت دارای مطلوبیت نسبتا پایین و بیشترین نیاز به اصلاح بود.
نتیجهگیری: باتوجهبه اولویت اصلاحات، مهمترین اقدام در بازبینی برنامه، تمرکز بر بازطراحی و تقویت زیرساختها، هدفگذاری مجدد و تعیین راهبردهای سازمانی برای برنامه میباشد که شایسته است با استفاده از تجربیات علمی و اجرایی کشوری و نتایج نیازسنجی آموزشی صورت گیرد.
کلید واژگان
ارزشیابی چندسطحیآموزش پیش از ازدواج
ارزشیابی تلفیقی
الگوی سیپ
مدل منطقی
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11
ناشر
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
استادیار سنجش و اندازهگیری، گروه روانشناسی کاربردی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.




