• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 23, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 23, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزشیابی برنامه آموزش پیش‌از‌ازدواج سازمان بهزیستی کشور از منظر تصمیم‌گیرندگان ستادی و استانی

    (ندگان)پدیدآور
    گودرزی, پگاهوزیری, شهراماکبری زردخانه, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    346.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه‌: امروزه ارزشیابی، تقریبا مرکز ثقل همه‌ی سیاست‌ها و راهبردهای کیفیت آموزشی محسوب می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه‌ی آموزش پیش‌ از ازدواج سازمان بهزیستی و ارزیابی فاصله‌ی آن تا وضعیت مطلوب، از دیدگاه تصمیم‌گیرندگان ستادی و استانی برنامه بود. روش کار‌: مطالعه‌ی کاربردی حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و کمی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش متشکل از مدیران و کارشناسان ستادی، معاونین پیشگیری و کارشناسان استانی برنامه و تعداد کل نمونه، 70 نفر بود. ابزار پژوهش، چهار مقیاس محقق‌ساخته متناسب با هریک از گروه‌های نمونه با طیف نمره‌گذاری چهارنقطه‌ای لیکرت بود و گویه‌هایی در بخش‌های زمینه، درون‌داد، فرآیند، نتایج، تاثیرات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه داشت که پس از بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی، در اختیار هریک از گروه‌های نمونه جهت ارزشیابی برنامه‌ی آموزش پیش ‌از‌ ازدواج قرار‌گرفت. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بر اساس تحلیل شکاف، با استفاده از نمرات معیار اصلاح صورت‌‌گرفت. یافته‌ها‌: طبق نمرات ‌کل معیار اصلاح، بخش‌‌ زمینه در شاخص‌های پیشینه‌ی طراحی و اقدامات توجیهی و راهبرد سازمانی، بخش درون‌‌داد در شاخص‌های‌‌ آیین‌نامه، محتوا و بودجه و بخش محصول در شاخص تاثیرات بلندمدت دارای مطلوبیت نسبتا پایین‌‌ و بیشترین نیاز به اصلاح بود. نتیجه‌گیری‌: با‌توجه‌به اولویت اصلاحات، مهم‌ترین اقدام در بازبینی برنامه، تمرکز بر بازطراحی و تقویت زیرساخت‌ها، هدف‌‌گذاری مجدد و تعیین راهبردهای سازمانی برای برنامه می‌باشد که شایسته است با استفاده از تجربیات علمی و اجرایی کشوری و نتایج نیازسنجی آموزشی صورت گیرد.
    کلید واژگان
    ارزشیابی چند‌سطحی
    آموزش پیش‌ از ‌ازدواج
    ارزشیابی تلفیقی
    الگوی سیپ
    مدل منطقی
    عمومى

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-01
    1398-12-11
    ناشر
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
    دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
    استادیار سنجش‌ و اندازه‌گیری، گروه روان‌شناسی کاربردی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

    شاپا
    2383-3742
    URI
    http://hakim.hbi.ir/article-1-2010-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/679256

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب