ارزشیابی کیفی فعالیتهای پژوهشی مراکز تحقیقات علوم پزشکی به روش peer review : یک تجربه از جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
قلعه نوی, الهامبرادران افتخاری, منیرعبادی فر, اصغرملک زاده, رضانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی بهروش Peer Review، بهمنظور ارزشیابی کیفیت تحقیقات انجام میشود. مقالهی حاضر، نتایج حاصل از ارزشیابی مراکز تحقیقاتی منتخب در ایران را با این شیوه ارایه نمودهاست.
روش کار: مطالعهی حاضر بهروش Peer Review و با حضور 106 استاد داخلی و 15 استاد خارجی، در محل مرکز تحقیقات صورت گرفت. ارزشیابی در چهار حیطهی رهبری، ساختار، محصولات تحقیق و اثرگذاری انجام شد. کلیهی مراکز تحقیقاتی دارای ردیف بودجهی مستقل و یا رتبهی برتر در ارزشیابی کمی سالیانهی فعالیتهای پژوهشی در بازهی زمانی 1397-1394 مورد بررسی قرارگرفتند.
یافتهها: بیشترین نقاط ضعف مراکز در حیطهی رهبری (پراکندهکاری و فعالیتهای موازی و جزیرهای) و اثرگذاری (عدمکارایی مناسب زنجیرهی انتقال دانش) و بیشترین نقاط قوت مربوط به حیطهی تولید علم (افزایش کمی و کیفی مقالات و استنادات) بود. در بخش ساختار، عدمتوجه به فعالیتهای فناورانه و غیرکاربردیبودن تحقیقات و نیز ناکافیبودن فضای فیزیکی از مهمترین نقاط ضعف قلمداد شد.
نتیجهگیری: در ارزشیابی کیفی فعالیتهای پژوهشی، بررسی حیطههای رهبری، ساختار و بهخصوص اثرگذاری، از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده و اصلاح فرآیندهای مرتبط با آن، از طریق تعامل با صاحبنظران میسر میباشد.
کلید واژگان
ارزشیابی کیفیفعالیتهای پژوهشی
مراکز تحقیقاتی
Peer Review
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11
ناشر
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد حشره شناسی، معاونت تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.پزشک، دانشیار پژوهشی مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت- معاونت تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
متخصص ارتودنسی، دانشیار مرکز تحقیقات ناهنجاریهای دندانی-فکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
متخصص بیماریهای گوارش، استاد مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی تهران، تهران، ایران.




