نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیخی‌چمان, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T16:20:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T16:20:37Z
dc.date.available1399-09-11T16:20:36Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T16:20:37Z
dc.date.issued2020-06-01en_US
dc.date.issued1399-03-12fa_IR
dc.identifier.citationشیخی‌چمان, محمدرضا. (1399). فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه پرستاری ایران, 33(124), 92-103.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3221-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/678989
dc.description.abstractزمینه و هدف: در سازمان‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، بهبود فرهنگ ایمنی بیمار به عنوان یکی از عوامل مهم در راستای کاهش حوادث ناخواسته و ارتقای ایمنی بیمار شناخته شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی بود که در نیمه دوم سال 1398 و در میان هفت بیمارستان آموزشی- درمانی منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با حجم نمونه 295 نفر انجام شد. مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده و ابزار گردآوری داده‌ها نیز پرسشنامه استاندارد فرهنگ ایمنی بود. در نهایت داده‌ها توسط آمار توصیفی (تعداد، درصد، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه) و در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 به وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید. یافته‌ها: از 295 پرسشنامه توزیع‌شده، تعداد 260 پرسشنامه (8/89 درصد) بازگردانده شد. نمره کلی فرهنگ ایمنی بیمار در مطالعه حاضر 06/3 با انحراف معیار 40/0 بود که از بین ابعاد آن، بیشترین میانگین مربوط به بعد یادگیری سازمانی (74/0 ± 45/3) و کمترین میانگین به ابعاد تبادلات و انتقال اطلاعات (86/0 ± 45/2) تعلق داشت. بر اساس نتایج بخش تحلیلی پژوهش نیز بین وضعیت فرهنگ ایمنی با ویژگی‌های جمعیت شناختی و سازمانی پرستاران ارتباط آماری معنی‌داری وجود نداشت (05/0P>). نتیجه‌گیری کلی: در این مطالعه نمره کلی فرهنگ ایمنی بیمار در حد متوسط بود. عواملی از قبیل حمایت مدیران از مقوله ایمنی بیمار در بیمارستان، کار تیمی درون واحدهای سازمانی، ارتباطات و ارائه بازخورد در مورد خطاها و تسهیل تبادل و انتقال اطلاعات در سازمان‌های مراقب سلامت در راستای افزایش ایمنی گیرندگان خدمات ضروری می باشد. همچنین ارتقای روابط و کار تیمی بیشتر درون واحدهای بیمارستانی و ایجاد محیط غیرتنبیهی به منظور گزارش بیشتر حوادث نیز می‌تواند در این راستا مثمرثمر واقع گردد.fa_IR
dc.format.extent900
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectبیمارستانfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectفرهنگ ایمنی بیمارfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleفرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، گروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تلفن: 09384463246 Sheikhy.Mr@iums.ac.ir Email:fa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue124
dc.citation.spage92
dc.citation.epage103


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد