نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنصورنیا, شادانfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, کیومرثfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T13:29:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T13:29:18Z
dc.date.available1399-09-11T13:29:18Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T13:29:18Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-20en_US
dc.date.submitted1398-06-29fa_IR
dc.identifier.citationمنصورنیا, شادان, کریمی, کیومرث. (1399). رابطه بین انگیزه پیشرفت و خودناتوان‌سازی تحصیلی با نقش میانجی‌ فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 9(3), 254-264. doi: 10.22037/jrm.2020.111571.2066fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.111571.2066
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100941.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/677302
dc.description.abstractمقدمه و اهداف امروزه انگیزش پیشرفت یکی از مهمترین منابع قدرتمند تکانه­ای است که رفتار یادگیرندگان را در آموزشگاه تحت تأثیر قرار می­دهد و قدرت و پایداری رفتار را تعیین می‌کند. انگیزش به یادگیرنده در دستیابی به هدف و کسب توانایی برای انجام فعالیت­ های ضروری در شرایط خاص نیرو می‌دهد. تحقیق حاضر در پی مطالعه رابطه بین انگیزه پیشرفت و خودناتوان‌سازی تحصیلی با میانجی‌ فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده در سال تحصیلی 1397-1396 است. مواد و روش­ ها در پژوهش توصیفی حاضر، جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده بودند (1250 نفر). حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 290 نفر به دست آمد. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای و به منظور جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های خودناتوان­ سازی (جونز و رودوالت، 1982)، انگیزش پیشرفت تحصیلی (هرمنس، 1970) و فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 2007) استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها با آلفای کرونباخ 0/835 تایید شد. یافته­ ها یافته ­ها نشان داد که بین انگیزه پیشرفت با خودناتوان­ سازی تحصیلی، ارتباط معنا‌داری وجود ندارد. بین فرسودگی تحصیلی با خودناتوان ­سازی تحصیلی، رابطه مثبت و معنا‌دار وجود دارد. بین فرسودگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت، رابطه منفی و معنا‌دار وجود دارد. بین انگیزه پیشرفت و خودناتوان­ سازی تحصیلی با توجه به اثر میانجی­ گرانه فرسودگی تحصیلی رابطه وجود ندارد. نتیجه­ گیری به نظر می‌رسد با توجه به نتایج حاصل، مسئولین آموزشی باید با ایجاد راهکارهای لازم موجبات شناخت هرچه بیشتر توانایی­ های هر فرد توسط خود فرد شده و از این طریق میزان انگیزش آنها را بالا ببرند و با کم نمودن فرسودگی تحصیلی در دانشجویان آنها را از خودناتوان­سازی در عرصه علمی و درسی و حتی پژوهشی دور نمایند و باعث تربیت نسلی فعال و پویا برای فردای کشور شوند.fa_IR
dc.format.extent962
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.111571.2066
dc.subjectانگیزه پیشرفتfa_IR
dc.subjectخودناتوان ­سازی تحصیلیfa_IR
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleرابطه بین انگیزه پیشرفت و خودناتوان‌سازی تحصیلی با نقش میانجی‌ فرسودگی تحصیلی در دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage254
dc.citation.epage264
nlai.contributor.orcid0000-0003-2772-9179
nlai.contributor.orcid0000-0002-6507-3679


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد