نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایرانی, اشکانfa_IR
dc.contributor.authorتهرانی دوست, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorخرمی بنارکی, آناهیتاfa_IR
dc.contributor.authorاکبرزاده, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T13:26:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T13:26:53Z
dc.date.available1399-09-11T13:26:52Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T13:26:53Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2020-07-12en_US
dc.date.submitted1399-04-22fa_IR
dc.identifier.citationایرانی, اشکان, تهرانی دوست, مهدی, خرمی بنارکی, آناهیتا, اکبرزاده, مهدی. (1399). تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر پاسخ دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به طیف اتیسم. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 9(3), 1-8. doi: 10.22037/jrm.2020.113989.2472fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.113989.2472
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101108.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/677276
dc.description.abstractمقدمه و اهداف هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحریک مستقیم فراجمجمه ­ای بر پاسخ­دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. مواد و روش­ ها 24 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند که از نظر هوش کلامی همسان بودند و به ­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، قبل و بعد از تحریک ارزیابی با استفاده از ویرایش دوم آزمون Gilliam Autism Rating Scale که شامل چهار خرده‌­مقیاس رفتارهای کلیشه‌ای، برقراری ارتباط، تعاملات اجتماعی و اختلالات رشدی و پرسشنامه Social Responsiveness Scale جهت بررسی پاسخ­ های اجتماعی کودکان طیف اتیسم انجام گرفت و با هم مورد مقایسه قرار گرفته و نتایج حاصله گزارش گردید. پروتکل مورد استفاده تحریک الکتریکی مستقیم با شدت جریان 2 میلی­آمپر به مدت 20 دقیقه برای 5 جلسه متوالی و جاگذاری الکترود آند بر پشتی خلفی پیش ­پیشانی چپ و الکترود کاتد روی بازوی راست انجام گردید. یافته ­ها تحلیل داده­ ها تفاوت معناداری بین دو گروه در پیش ­آزمون و پس­ آزمون را نشان داد که کاهش علائم اتیسم (P=(0/002)-F(1-22)) و بهبود پاسخ ­دهی اجتماعی  (P=(0/014)-F(1-22))است. نتیجه­ گیری به نظر می­رسد که استفاده از  تحریک مستقیم فراجمجمه ­ای می­تواند ابزار کلینیکی مفیدی در بهبود ارتباط اجتماعی و پاسخ­ دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم باشد.fa_IR
dc.format.extent1010
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.113989.2472
dc.subjectاختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.subjectارتباط اجتماعیfa_IR
dc.subjectتحریک مستقیم فراجمجمه ایfa_IR
dc.subjectکاردرمانیfa_IR
dc.titleتاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر پاسخ دهی اجتماعی در کودکان مبتلا به طیف اتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه آموزش عالی علوم شناختی،تهران،ایران مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری،دانشگاه علوم پزشکی تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکلینیک مغز و شناخت، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات سلولی مولوکولی غدد علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage1
dc.citation.epage8
nlai.contributor.orcid0000-0001-9984-8965
nlai.contributor.orcid0000-0002-5800-2338


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد