نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorدوران, بهنازfa_IR
dc.contributor.authorربیعی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorسلیمی, سیدحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:51:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:51:57Z
dc.date.available1399-08-24T01:51:46Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:51:57Z
dc.date.issued2015-12-01en_US
dc.date.issued1394-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, مهدی, دوران, بهناز, ربیعی, مهدی, سلیمی, سیدحسین. (1394). ساخت و اعتباریابی ابزارِ سنجش میزان استفاده از مهارت زبان زندگی (NVC). فصل‌نامه طب انتظامی, 4(3), 161-170. doi: 10.30505/4.3.161fa_IR
dc.identifier.issn2228-6241
dc.identifier.issn2383-3483
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30505/4.3.161
dc.identifier.urihttp://teb.police.ir/teb/article-1-373-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656755
dc.description.abstractمقدمه: هدف این مطالعه ساخت و اعتباریابی ابزارِ زبان زندگی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه تدوین‌شده برای سنجش میزان مهارت استفاده از زبان زندگی می‌باشد. مواد و روش‌ها: این تحقیق توصیفی- پیمایشی از نوع آزمون‌سازی می‌باشد که به منظور دستیابی به میزان استفاده افراد از مهارت زبان زندگی با استفاده از مؤلفه‌های این مهارت شامل مشاهده، احساس، نیاز، تقاضا و همدلی گویه‎های پرسشنامه ساخته و اعتباریابی شد. با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی گویه‌ها توسط مدرسین این روش مورد داوری تخصصی قرار گرفت و اصلاحات پیشنهادی اعمال گردید. برای به دست آمدن پایایی، پرسشنامه روی 80 نفر اجرا و نتایج اولیه تحلیل شد. سؤالات دارای بار عاملی کمتر از ۳۰ درصد حذف و پس از آن پرسشنامه بین 500 نفر از کارکنان یگان ویژه اجرا گردید برای دستیابی به روایی سازه از دو پرسشنامه 1. مهارت‌های ارتباطی 2. پرسشنامه افسردگی که در مبانی نظری به ترتیب مشابهت (همگرا) و تفاوت (واگرا) بیشتری به مبانی نظری زبان زندگی داشت، استفاده شد. یافته‌ها: پس از اجرای پرسشنامه روی 80 نفر و حذف گویه‌های دارای بار عاملی کمتر از ۳۰ درصد، آلفای کرونباخ 0/94 به دست آمد. پس از اجرا بین 500 نفر آلفای کرونباخ 0/95 به دست آمد. پرسشنامه محقق ساخته با پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی، در سطح معناداری 0/01 رابطه مثبت و معناداری دارد که نشان‌دهنده روایی همگرا و با پرسشنامه افسردگی بک در سطح معناداری 0/01 رابطه منفی و معناداری دارد که نشانگر روایی واگرا در این پرسشنامه است. نتیجه‌گیری: سولات معتبری برای سنجش زبان زندگی وجود دارد و پرسشنامه ساخته‌شده زبان زندگی دارای روایی و پایایی مناسب برای سنجش میزان مهارت استفاده از زبان زندگی می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت بهداشت، امداد و درمان ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصل‌نامه طب انتظامیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Police Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30505/4.3.161
dc.subjectپرسشنامهfa_IR
dc.subjectمهارت زبان زندگیfa_IR
dc.subjectمهارت های ارتباطیfa_IR
dc.subjectپرسشنامه افسردگی بکfa_IR
dc.titleساخت و اعتباریابی ابزارِ سنجش میزان استفاده از مهارت زبان زندگی (NVC)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتوصيفی و ارزيابیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، روان‎شناسی نظامی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی، روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله.(عج)، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.department4مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزش، گروه روان‎شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue3
dc.citation.spage161
dc.citation.epage170


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد