اثر بخشی آموزش مولفه های فرا شناختی، بر کاهش نشانگان استرس پس از سانحه در جانبازان
(ندگان)پدیدآور
خادمی, علیهاشم زاده, میترا
نوع مدرک
Textپژوهشی اصيل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: همایندی اختلالات اضطرابی و ماهیت پیچیده اختلال استرس پس از سانحه، بررسی و بهکارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین»اثربخشی آموزش مولفههای فراشناختی برکاهش نشانگان« این اختلال بوده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر، از نوع شبه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون-پسآزمون و با گروه کنترل اجرا شد. بدین منظور از بین کلیه جانبازان اعصاب و روان (25% تا 40%) آذربایجان غربی تعداد40 نفر، با تشخیصPTSD به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون، 8 جلسه درمان فراشناختی raquo;ولزlaquo; را تجربه کردند و گروه کنترل تنها پیگیری شدند. آزمون میسیسیپی به عنوان ابزار تشخیص، آزمون چک لیست PCL و آزمون فراشناخت ولز، به عنوان ابزارهای ارزشیابی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به کار گرفته شد و نتایج ثبت گردید. یافتهlrm;ها: دادهlrm;های جمعآوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج آن نشان داد، بین میانگین نمرات مولفههای فراشناختی گروه ازمایش و کنترل در پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (0/01P) همچنین گروه آزمایش در نمره کل نشانگان استرس پس از سانحه کاهش معنیlrm;داری نسبت به گروه کنترل در پسlrm;آزمون و پیگیری نشان دادند (0/05P). نتیجهlrm;گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مولفهlrm;های فراشناختی درجانبازان مبتلا به (PTSD) مختل است. و به کارگیری الگوی فراشناختی raquo;ولزlaquo; در کاهش نشانگان عمومی آنlrm;ها موثر میlrm;باشد./p
کلید واژگان
آموزشمولفههای فراشناختی
اختلال استرس پس از سانحه
نشانگان عمومی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-08-011393-05-10
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجاسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی، گروه روانشناسی، تبریز، ایران.استاد یار وهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحدعلوم وتحقیقات آ.شرقی.گروه روانشناسی،تبریز:ایران
شاپا
2228-62412383-3483



