• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه طب انتظامی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه طب انتظامی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار با ادراک بیماران از کیفیت خدمات در بیمارستان‎های نظامی منتخب در سال 1392

    (ندگان)پدیدآور
    زابلی, روح الهحسنی, مهدیخلجی, کاظمبهادری, محمد کریمشیرزاد, هادی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف نهایی بیمارستان‎ها بهبود ایمنی بیمار بوده و این کار نیازمند تغییرات اساسی در فرآیندها و فرهنگ مثبت سازمانی است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار از نظر کارکنان با ادراک بیماران از کیفیت خدمات در بیمارستان‎های منتخب نظامی شهر تهران در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش‎ها: این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی بود که در بیمارستان‎های منتخب نظامی در شهر تهران به انجام رسید. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 125 نفر ازکارکنان و 125 نفر از بیماران با روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای تشکیل دادند. روش جمع‎آوری داده‎ها دو پرسش‎نامه استاندارد HSOPSC به عنوان ابزار استاندارد سنجش فرهنگ ایمنی بیمار و پرسش‎نامه استاندارد CAHPSHS برای سنجش ادراک بیماران از کیفیت بود. از آمار توصیفی و آزمون همبستگی جهت تحلیل داده‎ها استفاده شد. یافته‎ها: 60/81% از کارکنان را زنان و 39/18% را مردان تشکیل دادند. میانگین امتیاز در ابعاد ادراک کلی از ایمنی 14/28، اقدامات و انتظارات مدیر در راستای ارتقاء ایمنی 12/52، کار تیمی درون بخش‎ها 15/33، شفافیت ارتباطات 10/34 پاسخ غیر تنبیهی به خطاها 8/98، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار 10/6 و جابجایی و انتقال اطلاعات بیمار 11/65 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که علی‎رغم وجود همبستگی مثبت بین امتیاز کلی ایمنی بیماران از دیدگاه کارکنان وامتیاز کلی ادراک بیماران از کیفیت مراقبت دریافتی (0/1= r)، این رابطه از نظر آماری معنادار نبود (0/13= P). نتیجه‎گیری: با بالا رفتن فرهنگ ایمنی بیمار، نمی‎توان انتظار داشت که بیماران درک بهتری از کیفیت خدمات داشته باشند زیرا کیفیت خدمات درمانی متأثر از عوامل متعدد دیگری است.
    کلید واژگان
    فرهنگ ایمنی بیمار
    ادارک از کیفیت
    بیماران
    بیمارستان نظامی
    طب بحران

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-08-01
    1393-05-10
    ناشر
    معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا، تهران، ایران
    استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
    استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
    استادیار، گروه مدیریت فن‎آوری، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    https://dx.doi.org/10.30505/3.1.19
    http://teb.police.ir/teb/article-1-239-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656691

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب