اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر درمان شناختی- رفتاری بر بهزیستی روانشناختی بیماران تحت درمان متادون
(ندگان)پدیدآور
اکبری بورنگ, محمددلاکه, محمد حسنعجم, علی اکبر
نوع مدرک
Textپژوهشی اصيل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: امروزه با توجه به گسترش اعتیاد در جامعه، هزینههای زیادی برای درمان معتادان و بازگشت آنان به زندگی عادی صرف میشود. این مهم جز با روشهای نوین و تأثیرگذار ممکن نخواهد بود. پژوهش حاضر بهمنظور اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر بهزیستی روانشناختی بیماران طراحی و اجرا شد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع آزمایشی با گروه گواه و کنترل میباشد. شرکتکنندگان در این پژوهش عبارت بودند از 60 نفر از بیماران تحت درمان متادون که در دو مرکز ترک اعتیاد خصوصی شهرستان زیرکوه و مرکز گذری کاهش آسیب توکل زیرکوه پرونده داشتند، آزمودنیها بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی 30 نفره و کنترل 30 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت درمان شناختی – رفتاری به سبک کارول قرار گرفت و گروه کنترل فقط داروی متادون دریافت کرد. همه آزمودنیها قبل و بعد از مداخله پرسشنامه بهزیستی روانشناختی را تکمیل کردند. یافتهها: ننتایج نشان داد که درمان شناختی و رفتاری بر بهزیستی روانشناختی (پیشآزمون:27/66 ± 161/8؛ پسآزمون: 24/04 ± 202/71) بیماران تحت درمان متادون تأثیر مثبت داشته است (0/05p
کلید واژگان
درمان شناختی- رفتاریبیماران تحت درمان متادون
بهزیستی روانشناختی .
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-03-011394-12-11
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجاسازمان پدید آورنده
بیرجند- میدان شهدا- جنب دارایی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیشاپا
2228-62412383-3483



