| dc.contributor.author | وجودی, بابک | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدل پور, قاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | بخشی پور رودسری, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | عطارد, نسترن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-24T01:34:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-14T01:34:54Z | |
| dc.date.available | 1399-08-24T01:34:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-14T01:34:54Z | |
| dc.date.issued | 2014-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | وجودی, بابک, عبدل پور, قاسم, بخشی پور رودسری, عباس, عطارد, نسترن. (1393). پیشبینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سبکهای هویت، فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای در دانش آموزان دوره متوسطه. فصلنامه طب انتظامی, 3(2), 123-134. doi: 10.30505/3.2.123 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6241 | |
| dc.identifier.issn | 2383-3483 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30505/3.2.123 | |
| dc.identifier.uri | http://teb.police.ir/teb/article-1-240-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656657 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیشبینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سبکهای هویت، سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای در دانش آموزان دوره متوسطه بود.
مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری، کلیه دانش آموزان پسر شهر تبریز بود که تعداد 160 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای هویت، اقتدار والدین، شیوههای مقابلهای و آمادگی به اعتیاد پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش همزمان) استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آمادگی به اعتیاد با سبک هویت سردرگم- اجتنابی (0/48 = r، 0/01 P<)، فرزندپروری سهل گیرانه (0/36 = r، 0/01 P<) و راهبرد هیجان مدار (0/29 = r، 0/05 P<) رابطه مثبت معنیدار و با سبک هویت اطلاعاتی (0/29- = r، 0/05 P<)، تعهد (0/28- = r، 0/05 P<) و راهبرد مسئله مدار (0/33- = r، 0/01 P<) رابطه منفی معنیدار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای هویت، سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای میتوانند بهصورت ترکیبی 36 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که سبکهای هویت، سبکهای فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای نقش مهمی در پیشبینی آمادگی به اعتیاد دارند؛ بنابراین میتوان انتظار داشت که با آموزش این مهارتها به نوجوانان و والدین آنها از این معضل خانمانسوز جلوگیری کرد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه طب انتظامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Police Medicine | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30505/3.2.123 | |
| dc.subject | سبکهای هویت | fa_IR |
| dc.subject | سبکهای فرزندپروری | fa_IR |
| dc.subject | راهبردهای مقابلهای | fa_IR |
| dc.subject | آمادگی به اعتیاد | fa_IR |
| dc.title | پیشبینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سبکهای هویت، فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای در دانش آموزان دوره متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصيل | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | ستاد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 134 | |