• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه طب انتظامی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه طب انتظامی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش برنامه مهارت‌های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد

    (ندگان)پدیدآور
    صدری دمیرچی, اسماعیلاسدی شیشه گران, سارااسماعیلی قاضی‌ولویی, فریبا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه مهارت‌های هیجانی- اجتماعی بر  کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد در سال 1394 در تبریز انجام گردید. مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلّیه نوجوانان وابسته به مواد کانون‌اصلاح و تربیت شهر تبریز تشکیل می‌دادند که از میان آنها 28 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (14) و گروه کنترل (14) به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 12 جلسه  مهارت‌های اجتماعی- هیجانی یک ساعته ‏آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی استفاده شد. داده¬ها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی، کنترل خشم و توانایی حل مسئله سازنده را در گروه آزمایش و پس‌آزمون به طور معناداری افزایش و توانایی حل مسئله ناکارآمد را کاهش داده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت که آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی در افزایش کنترل خشم و توانایی حل مسئله سازنده و کاهش توانایی حل مسئله ناکارآمد موثر می‌باشد.
    کلید واژگان
    مهارت هیجانی- اجتماعی
    کنترل خشم
    توانایی حل مسئله اجتماعی
    نوجوانان وابسته به مواد

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-06-01
    1396-03-11
    ناشر
    معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    https://dx.doi.org/10.30505/6.1.67
    http://teb.police.ir/teb/article-1-502-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656641

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب