• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه طب انتظامی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه طب انتظامی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه باورهای فراشناخت و ذهن آگاهی و پذیرش و عمل با سلامت عمومی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    منجم, عارفهابراهیمی, مرضیه سادات
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: با توجه به ضرورت توجه به سلامت روان نوجوانان و دانشجویان به‌عنوان آینده‌سازان کشور، پژوهش حاضر به‌منظور پیش‌بینی سلامت عمومی بر اساس باورهای فراشناخت و اجتناب از تجارب هیجانی اجرا شد. مواد و روش‌ها: تعداد 300 نفر (176 دختر و 124 پسر)، از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان قم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از بین سه دانشکده دانشگاه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سلامت عمومی (GHQ-28) و فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) و پرسشنامه پذیرش و تعهد نسخه دوم (AAQ-II) و پرسشنامه ذهن آگاهی (FFMQ) پاسخ دادند که داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پیش‌بینی سلامت روانی دانشجویان بر اساس باورهای فراشناخت و ذهن‌آگاهی و اجتناب از تجارب هیجانی، در مورد اجتناب از تجارب هیجانی و باورهای فراشناخت معنادار است که در این میان می‌توان به اهمیت بیشتر اجتناب از تجارب هیجانی در رابطه با سلامت عمومی دانشجویان نسبت به سایر متغیرها پی‎برد. نتیجه‌گیری: باورهای فراشناخت و اجتناب از تجارب هیجانی و ذهن آگاهی از عوامل موثر در وضعیت سلامت روانی هستند و می‌توان با تغییر فراشناخت‌ها و اجتناب تجربی که شیوه‌های ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد می‌کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می‌گردند و بالا بردن ذهن آگاهی به بهبود سلامت روانی و عمومی دانشجویان کمک کرد.
    کلید واژگان
    سلامت عمومی
    باورهای فراشناخت
    اجتناب از تجارب هیجانی
    ذهن آگاهی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-06-01
    1396-03-11
    ناشر
    معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا
    سازمان پدید آورنده
    مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    https://dx.doi.org/10.30505/6.1.31
    http://teb.police.ir/teb/article-1-409-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656638

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب