اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر فرسودگی شغلی پرستاران
(ندگان)پدیدآور
بحرینیان, سید عبدالمجیدخانجانی, سجادمسجدی آرانی, عباس
نوع مدرک
Textپژوهشی اصيل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: فرسودگی شغلی مشکل قابلتوجهی در حرفه پرستاری است لذا انجام مداخلات رواندرمانی در این گروه شغلی میتواند مفید واقع شود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر فرسودگی شغلی پرستاران میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعه جامعه آماری شامل 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا تهران بود که از دو گروه آزمایش و کنترل به تعداد 15 نفر در هر گروه استفاده شد. روش کار از نوع کارآزمایی بالینی بود. پس از بررسی دو مؤلفه فرسودگی شغلی و اجتناب تجربهای بهوسیله پرسشنامههای مربوطه، هشت جلسه مداخله 1/5 ساعت برگزار شد. پرسشنامهها در سه مرحله پیشآزمون پسآزمون و پیگیری سهماهه توسط کلیه شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل واریانس با اندازههای مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بهصورت معناداری باعث کاهش میزان فرسودگی شغلی و اجتناب تجربهای، در مقایسه با گروه کنترل، شد (0/05
کلید واژگان
درمان پذیرش و تعهدفرسودگی شغلی
اجتناب تجربهای
پرستاران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-011395-06-11
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجاسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
شاپا
2228-62412383-3483



