نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعتمدی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorموحدی, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorرضاییان زیدی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorرشیدی کمیجان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:22:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:22:54Z
dc.date.available1399-08-24T01:22:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:22:54Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationمعتمدی, مجید, موحدی, محمد مهدی, رضاییان زیدی, جواد, رشیدی کمیجان, علیرضا. (1398). عوامل مؤثر بر اهدای خون در زنجیره تأمین خون تحت شرایط بحران. فصل‌نامه طب انتظامی, 9(2), 71-78. doi: 10.30505/9.2.71fa_IR
dc.identifier.issn2228-6241
dc.identifier.issn2383-3483
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30505/9.2.71
dc.identifier.urihttp://teb.police.ir/teb/article-1-787-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656588
dc.description.abstractاهداف: یکی از مهم‌ترین مسائل در زنجیره تأمین خون، پاسخگویی به تقاضای خون مورد نیاز بیمارستان‌ها است که در شرایط بحران حساس‌تر می‌شود. با توجه به اینکه دسترسی به عرضه خون اغلب در شرایط بحرانی به دلیل افزایش ناگهانی در تقاضا، محدود می‌شود؛ زنجیره تأمین خون در طول و پس از بحران دچار مشکلات شدید می‌گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر اهدای خون توسط اهداکنندگان در زنجیره تأمین خون تحت شرایط بحرانی انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه اهداکنندگان مستمر و باسابقه خون که در چهارماه اول سال ۱۳۹۷ در استان مازندران اقدام به اهدای خون کردند، انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، ۳۸۴ به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌‌نامه پایا و روای محقق‌ساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در قالب نرم‌افزار SPSS ۲۰ و LISREL ۸.۵۰ انجام شد. یافته‌ها: در این پژوهش از ۳۸۴ نفر نمونه، ۹۲.۹۷% (۳۵۷ نفر) را مردان تشکیل داده بودند و گروه سنی ۳۱ الی ۴۰ سال با فراوانی ۳۶.۲۰% (۱۳۹ نفر) بیشترین رنج سنی شرکت‌کننده بود. ارزیابی مدل تحقیق نشان داد که تمامی شاخص‌های برازندگی در محدوده قابل قبولی قرار داشتند. مقدار بارعاملی برای اثر متغیر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، انگیزش، آگاهی و هنجارهای ذهنی اهداکنندگان بر اهدای خون در شرایط بحران به ترتیب برابر ۹۸/۰ (۳۱/۱۰=t)، ۸۰/۰ (۴۵/۹=t)، ۶۶/۰ (۶۰/۸=t) و ۵۷/۰ (۷۵/۴=t) برآورد شد. بنابراین تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشترین تأثیر را بر اهدای خون توسط اهداکنندگان در شرایط بحرانی داشت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تبلیغات، انگیزش، هنجارهای ذهنی و آگاهی اهداکنندگان بر اهدای خون در زنجیره تأمین خون در شرایط بحران تأثیر مثبت و مستقیمی دارند و تبلیغات و اطلاع‌رسانی دارای بیشترین تأثیر است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت بهداشت، امداد و درمان ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصل‌نامه طب انتظامیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Police Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30505/9.2.71
dc.subjectاهداکنندگان خونfa_IR
dc.subjectانگیزهfa_IR
dc.subjectموارد اضطراریfa_IR
dc.subjectتبلیغاتfa_IR
dc.subjectفوریت‌های طب انتظامیfa_IR
dc.titleعوامل مؤثر بر اهدای خون در زنجیره تأمین خون تحت شرایط بحرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage71
dc.citation.epage78


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد