طراحی چهارچوب آگاهی بخشی عمومی برای رویارویی با بحران (مورد زلزله شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
مولایی, زینبتسلیمی, محمدسعیدحقیقی, محمدنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیش زمینه و هدف: این پژوهش به دنبال تدوین استراتژی مناسب برای آگاهی بخشی عمومی بحران، جهت آماده سازی شهروندان برای رویارویی با زلزله است. آمادگی برای رویارویی با بحرانی مثل زلزله نیازمند آگاهی دادن به عموم جامعه است و طراحی کارزار(کمپین)های آگاهی بخشی یکی از استراتژی های موثر برای دستیابی به این هدف است. برای طراحی کارزار آگاهی بخشی عمومی در این پژوهش از چهارچوب [1]ACME استفاده شده است که مخاطب، کانال، پیام و ارزیابی بخشهای اصلی مدل را تشکیل میدهند. این چهارچوب جایگاه این چهار جزء و همچنین روابط و اتصالات بین اصول مختلف را روشن میکند.
روش:برای مشخص کردن جزئیات این چهارچوب روش دلفی به کار گرفته شد. بر این اساس روش دلفی با حضور خبرگانی از حوزه های مرتبط انجام شد و پاسخگویان در دو دور به سوالات پرسشنامه طراحی شده پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد شش گروه کودکان، دانش آموزان، دانشجویان، افراد شاغل، زنان خانه دار و سالمندان تقسیم بندی مناسبی برای بخش بندی مخاطبان جهت آگاهی بخشی عمومی زلزله هستند.
نتیجه گیری: برای این شش گروه از مخاطبان نیز مسیرها، قالبهای پیام و شیوه های ارزیابی شناسایی شد. در نهایت با بهره گیری از چهارچوب ACME با اجماع خبرگان مدل نهایی برای طراحی یک کارزار آگهیبخشی برای زلزله تهران بدست آمده است.
[1] Audience, Channel, Message and Evaluation
کلید واژگان
طراحی کارزار (کمپین)آمادگی در برابر زلزله
آگاهی بخشی عمومی
چهارچوب ACME
تخصصي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-06-011396-03-11
ناشر
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانسازمان پدید آورنده
پردیس البرز ، دانشگاه تهران، کرج، ایراندانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2322-59552538-1814




