نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدهقان فاروجی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorبیت اللهی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:04:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:04:34Z
dc.date.available1399-08-24T01:04:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:04:34Z
dc.date.issued2019-06-01en_US
dc.date.issued1398-03-11fa_IR
dc.identifier.citationدهقان فاروجی, فاطمه, بیت اللهی, علی. (1398). بررسی ریسک فرونشست منطقه جنوب غرب شهر تهران. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 9(2), 146-166.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-252-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656330
dc.description.abstractزمینه و هدف: پدیده فرونشست به طور معمول با مخاطرات فراوانی همراه است. این پدیده می تواند سبب آسیب های زیربنایی، طبیعی و در نهایت منجر به افزایش خطرپذیری جامعه و اقتصاد گردد. محور بیشتر مطالعات، بر مدل سازی و تکنیک های آن است و به جز دو مطالعه موردی در شهر تهران، ریسک یا خطرپذیری این پدیده و المان های در معرض این خطر به طور خاص مورد توجه نبوده است. بررسی خطرپذیری ناشی از این پدیده به منظور اقدامات پیشگیرانه و آمادگی ضرورت می یابد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی ریسک ها و در معرض قرارگیری  المان های مهم و کلیدی در محدوده فرونشست است. روش: در این پژوهش، محدوده فرونشست با استفاده از تحقیقات پیشین تعیین و المان های مهم و مورد نظر در این پهنه شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها از منابع معتبر و مستند، جمع آوری و به صورت رقومی تهیه شد. این اطلاعات در سیستم اطلاعات جغرافیایی پردازش و جانمایی گردید. لایه های اطلاعاتی  مورد نظر در این مطالعه شامل جمعیت و مراکز جمعیتی مهم، ساختمان های مهم و سازه های مربوط به ابنیه فنی راه، سیستم حمل و نقل، زیرساخت ها و شریان های حیاتی است که پس تهیه نقشه المان های تحت خطر، خطرپذیری مربوط به آنها تحلیل گردید. در بررسی های سازه ای ابنیه راه و ساختمان از بررسی های میدانی استفاده شد. یافته ها: بررسی ریسک جمعیتی (مراکز مهم جمعیتی)، ریسک فیزیکی المان های نقطه ای، خطی و محدوده ای حوزه ساختمان و شهرسازی نظیر راه ها، خطوط ریلی، خطوط مترو، فرودگاه، ابنیه فنی راه، صنایع و تاسیسات شهری و شریان های حیاتی و تاسیسات وابسته به آن در این بخش بیانگر در معرض قرارگیری بالای المان های مهم در محدوده فرونشست است. نتیجه گیری: براساس اطلاعات رقومی موجود،120 کیلومتر از خط راه آهن، 25 کیلومتر از خطوط مترو،2300 کیلومتر از راه ها و معابر شهری و بین شهری، 21 دهنه پل،2 انبار مواد نفتی و سوختی و حدود 44 جایگاه پمپ بنزین و 15 جایگاه پمپ گاز،7 ایستگاه گاز،30 کیلومتر طول لوله نفت و  بیش از 70 کیلومتر خطوط فشار قوی برق، 5 منطقه از شهر تهران، 8 شهر، 99 آبادی در این پهنه واقع شده اند. جمعیت در زون فرونشست 1793264 است و تعداد زیادی از شاغلین و مراکز آموزشی و درمانی و تولیدی در این محدوده قرار دارد.fa_IR
dc.format.extent1909
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.subjectفرونشستfa_IR
dc.subjectریسکfa_IR
dc.subjectجنوب غربfa_IR
dc.subjectشهر تهرانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی ریسک فرونشست منطقه جنوب غرب شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی، کارشناسی ارشد زمین شناسی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری، تهران، ایران fatemedehghan@yahoo.comfa_IR
dc.contributor.departmentعضوهیات علمی، دکترای ژئوفیزیک، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage146
dc.citation.epage166


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد