نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپنجه‌بند, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorاحتشامی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorقاضی‌زاده, کامبیزfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:02:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:02:08Z
dc.date.available1399-08-24T01:02:08Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:02:08Z
dc.date.issued2007-04-01en_US
dc.date.issued1386-01-12fa_IR
dc.identifier.citation(2007). EBNESINA, 10(1), 21-24.en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-89-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656110
dc.description.abstractمقدمه: حرفه‌ی خلبانی یکی از مشاغل حساس و پر استرس در هر جامعه‌ای است و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مشاغل در بین نیروهای نظامی و دفاعی کشور محسوب می‌شود. هر قدر این کارکنان از نظر روانی و جسمی سالمتر باشند، دارای کارایی بهتری خواهند بود و از آنجا که عامل اضطراب یکی از مهمترین متغیرهای موثر در رفتار و کارایی فرد به‌شمار می‌رود لذا توجه و مطالعه آن در بین خلبانان ضروری به نظر می‌رسد. هدف این پژوهش بررسی اضطراب در بین خلبانان و مقایسه آن با کارکنان اداری بود. روش بررسی: نوع مطالعه در این پژوهش علّی مقایسه‌ای(ex post facto) می‌باشد. هدف از روش تحقیق علّی مقایسه‌ای یافتن علت‌های احتمالی یک الگوی رفتار است(اضطراب). بدین منظور آزمودنی‌هایی که دارای رفتار مورد مطالعه هستند(خلبانان) با آزمودنی‌هایی که این رفتار در آنها مشاهده نمی‌شود (کارکنان اداری) مقایسه می‌شوند. جامعه آماری شامل خلبانان مستقر در پایگاه‌های هوایی بود. از این جامعه 68 نفر به طور تصادفی انتخاب و با 68 نفر از کارکنان اداری در میزان اضطراب مورد مقایسه قرار گرفت. برای اندازه‌گیری اضطراب از آزمون اضطراب کتل استفاده گردید. یافته‌ها: 6/20% خلبانان هواپیمای شکاری و 4/79% خلبانان هواپیمای ترابری بودند. 7/39% در عملیات جنگی شرکت داشتند و 7/14% در طول مدت خدمت دچار سانحه هوایی شده بودند. میانگین نمره اضطراب بین خلبانان و کارکنان اداری، خلبانان شرکت‌کننده در عملیات جنگی و خلبانانی که در عملیات جنگی شرکت نکرده بودند، خلبانان شکاری و ترابری از نظر آماری اختلاف معنی‌داری را نشان نداد (0/05>P).میانگین نمره اضطراب بین خلبانانی که دچار سانحه هوایی شده بودند بیش از خلبانانی بود که دچار سانحه نشده بودند که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود ( 0/05>P). بحث: نتایج نشان دادند که اضطراب تنها بین خلبانانی که سانحه هوایی داشتند اختلاف معنی‌داری با سایر گروه‌ها دارند. البته به‌دلیل کم‌بودن نمونه نمی‌توان این نتیجه را تعمیم داد. لذا پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های بعدی در سایر پایگاه‌ها نیز انجام شود.fa_IR
dc.format.extent234
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectخلبانfa_IR
dc.subjectکارکنان اداریfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی اضطراب در بین خلبانان و مقایسه آن با کارکنان اداریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage21
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد