فراوانی اضطراب حالت و وضعیتی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی نظامی منتخب
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, مریمخمسه, فریالبراتی, محمدافاقی, عفتعزیزی, داوودنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت سلامت روان در قشر فرهیخته دانشجو بهویژه دانشجویان نظامی که به دلیل وجود استرس و تنش در محیط نظامی سبب افزایش احساس ناامنی و کاهش کارایی و ایجاد اضطراب در دانشجویان می شود، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی اضطراب حالت و وضعیتی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی نظامی منتخب انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 130 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی نظامی منتخب به شیوه سرشماری انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی پژوهشگر ساخته و پرسشنامه 40 سؤالی اضطراب حالت- صفت اشپیل برگر بود. برای تحلیل دادهها از برنامه نرمافزاری SPSS ویرایش 18 و از آمار توصیفی استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که 5/98% از دانشجویان دارای اضطراب حالت متوسط رو به بالا تا بسیار شدید و 5/98% نیز دارای اضطراب صفت متوسط رو به بالا تا بسیار شدید بودند بین متغیر ساکن بودن در خوابگاه با اضطراب حالت و صفت ارتباط معنا داری مشاهده شد . بهطوری که میزان اضطراب در دانشجویان خوابگاهی بالا تر بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به شیوع بالای اضطراب در دانشجویان و احتمال تشدید این مشکل در دوران مسئولیت پذیری، انجام روشهای غربالگری و مطالعات وسیعتر در سطح دانشجویی جهت افزایش سلامت روان آنها ضروری به نظر میرسد. لذا پیشنهاد میشود، جهت کاهش اضطراب آنها از روشهای مختلفی از جمله آرام سازی و اصلاح شرایط و محیط بهره برد. کلمات کلیدی: اضطراب حالت- صفت، دانشجو، پرستاری، نظامی
کلید واژگان
اضطراب حالت- صفتدانشجو
پرستاری
نظامی
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-05-011393-02-11
ناشر
ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاریتهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دانشکده پرستاری
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی
تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری
تهران، وزارت ورزش و جوانان
شاپا
1735-95032645-4653




