نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجوادی, ساراfa_IR
dc.contributor.authorگل پرور, محسنfa_IR
dc.contributor.authorایزدی, راضیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T00:58:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T00:58:50Z
dc.date.available1399-08-24T00:58:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T00:58:50Z
dc.date.issued2020-06-01en_US
dc.date.issued1399-03-12fa_IR
dc.identifier.citation(2020). EBNESINA, 22(2), 4-14.en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-891-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/655797
dc.description.abstractمقدمه: افسردگی و اضطراب از متغیرهایی هستند که سلامت روانی نوجوانان را تضعیف می‌کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر اجرا شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، چهارگروهی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان مادران 120 نوجوان دختر 14 تا 18 ساله در شهر اصفهان در تابستان 1398، مادران 60 نوجوان بر مبنای ملاک های ورود و خروج انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر گمارده شدند. پرسشنامه‌های افسردگی کواس و اضطراب کتل مورد استفاده قرار گرفت. سه گروه درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد طی 10 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. داده ها از طریق تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که در افسردگی و اضطراب، بین درمان‌های غیرفعال سازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه درمان با یکدیگر در افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد ، ولی در اضطراب بین درمان غیر فعال‌سازی حالت خانواده محور با درمان شناختی-رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). بحث و نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد درمان‌های غیرفعال سازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد از زمره درمان هایی هستند که می توانند افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر را درمان کنند.fa_IR
dc.format.extent280
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.subjectخانواده درمانیfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی-رفتاریfa_IR
dc.subjectدرمان پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاثر بخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه روان‌شناسی، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه روان‌شناسی، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی صفاهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue2
dc.citation.spage4
dc.citation.epage14


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد