| dc.contributor.author | جوادی, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | گل پرور, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | ایزدی, راضیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-24T00:58:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-14T00:58:50Z | |
| dc.date.available | 1399-08-24T00:58:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-14T00:58:50Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2020). EBNESINA, 22(2), 4-14. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1735-9503 | |
| dc.identifier.issn | 2645-4653 | |
| dc.identifier.uri | http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-891-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/655797 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: افسردگی و اضطراب از متغیرهایی هستند که سلامت روانی نوجوانان را تضعیف میکند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر اجرا شد.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، چهارگروهی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان مادران 120 نوجوان دختر 14 تا 18 ساله در شهر اصفهان در تابستان 1398، مادران 60 نوجوان بر مبنای ملاک های ورود و خروج انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر گمارده شدند. پرسشنامههای افسردگی کواس و اضطراب کتل مورد استفاده قرار گرفت. سه گروه درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد طی 10 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. داده ها از طریق تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که در افسردگی و اضطراب، بین درمانهای غیرفعال سازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه درمان با یکدیگر در افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد ، ولی در اضطراب بین درمان غیر فعالسازی حالت خانواده محور با درمان شناختی-رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p).
بحث و نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد درمانهای غیرفعال سازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد از زمره درمان هایی هستند که می توانند افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر را درمان کنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 280 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران | en_US |
| dc.relation.ispartof | EBNESINA | en_US |
| dc.relation.ispartof | ابن سينا | fa_IR |
| dc.subject | خانواده درمانی | fa_IR |
| dc.subject | درمان شناختی-رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | درمان پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور،
درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد
بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی صفاهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 4 | |
| dc.citation.epage | 14 | |