نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی رمقانی, نسرین الساداتfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorسپهوندی, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorغلامرضایی, سیمینfa_IR
dc.contributor.authorمیردریکوند, فضل الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:48:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:48:09Z
dc.date.available1399-08-23T22:48:08Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:48:09Z
dc.date.issued2019-10-01en_US
dc.date.issued1398-07-09fa_IR
dc.identifier.citationحسینی رمقانی, نسرین السادات, رضایی, فاطمه, سپهوندی, محمد علی, غلامرضایی, سیمین, میردریکوند, فضل اله. (1398). نقش واسطه ای فراشناخت و اجتناب تجربی در رابطه بین ترومای کودکی و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه: کاربرد مدل معادلات ساختاری. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 23(5), 543-553.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3824-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646380
dc.description.abstractسابقه و هدف: باتوجه به احتمال عود نشانه­ های اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و ناکارآمدی رویکردهای درمانی در بهبودی ماندگار علائم این اختلال، شناسایی دقیق عوامل دخیل در شروع و حفظ PTSD از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فراشناخت و اجتناب تجربی در رابطه بین ترومای کودکی و نشانه ­های PTSD صورت گرفت. مواد و روش ­ها: آزمودنی‌های این پژوهش مقطعی-تحلیلی، 432 بیمار (278 نفر زن و 154 نفر مرد) مراجعه ­کننده به مراکز درمانی شهر شیراز در بهار، تابستان، پاییز و زمستان 1397 بودند که باتوجه به معیارهای ورود و خروج و اجرای مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات محور یک و دو (SCID) انتخاب شدند. فهرست اختلال استرس پس از سانحه (PCL-5)، فرم کوتاه پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ)، فرم کوتاه باورهای فراشناختی ((MCQ-30 و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ها به­ وسیله تحلیل معادلات ساختاری (ضرایب هم­بستگی و رگرسیون) در نرم­افزار AMOS (ver 23) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته‌ها نشان داد که مدل پیشنهادی، برازش مناسبی با داده ­ها دارد (0/97CFI=، 0/93GFI=، 0/96TLI=، 0/97IFI=، 0/97NFI=، 0/07RMSEA=) و کلیه ­ی ضرایب مسیر مستقیم و غیرمستقیم در سطح آلفای 0/01 معنادار هستند. به­ طوری­ که فراشناخت و اجتناب تجربی به­ طور معناداری بین ترومای کودکی و نشانه­ های PTSD نقش میانجی را دارند.  نتیجه ­گیری: یافته­ های این مطالعه پیشنهاد می­ کند که در طراحی مداخلات روانشناختی برای افراد مبتلا به PTSD، به نقش ترومای کودکی، فراشناخت و اجتناب تجربی توجه نمود.fa_IR
dc.format.extent429
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال استرس پس از سانحهfa_IR
dc.subjectفراشناختfa_IR
dc.subjectترومای کودکیfa_IR
dc.subjectاجتناب تجربیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleنقش واسطه ای فراشناخت و اجتناب تجربی در رابطه بین ترومای کودکی و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه: کاربرد مدل معادلات ساختاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue5
dc.citation.spage543
dc.citation.epage553


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد