نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحیم آقایی, فلورfa_IR
dc.contributor.authorدهقان نیری, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorادیب حاج باقری, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:44:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:44:53Z
dc.date.available1399-08-23T22:44:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:44:53Z
dc.date.issued2009-07-01en_US
dc.date.issued1388-04-10fa_IR
dc.identifier.citationرحیم آقایی, فلور, دهقان نیری, ناهید, ادیب حاج باقری, محسن. (1388). تجارب زنده دانشجویان پرستاری دختر از اولین برخورد با محیط های بالینی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 13(2), 130-139.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-736-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646077
dc.description.abstractسابقه و هدف: توجه به محیط­های بالینی در ایجاد آمادگی و مهارت در برنامه­های آموزش حرفه­های عملکردی نظیر پرستاری، از دیر باز شناخته شده است. تجربیات کسب شده از این محیط‌ها برای دانشجویان پرستاری، خصوصا دانشجویان مبتدی و تازه وارد بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد . لذا، هدف این پژوهش، توصیف و تفسیر تجربه دانشجویان دختر پرستاری از اولین برخورد با محیط­های بالینی می­باشد. مواد و روش­ها: مطالعه با رهیافت کیفی و روش پدیدار شناسی انجام شد. تعداد ده دانشجو که اولین کارآموزی خود را آغاز نموده بودند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. دو مصاحبه گروهی نیز ترتیب داده شد. به علاوه تعدادی دست نوشته و خاطرات نیز منبعی برای گردآوری داده­ها بودند. داده­ها به صورت مکتوب درآمد و با روش فنومنولوژی ترکیبی ون منن تجزیه و تحلیل شد. نتایج: شرکت کنندگان این مطالعه در دامنه سنی بین 20 تا 22 سال قرار داشتند و تجربه اولیه آنها در بخش­های داخلی و جراحی بوده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، حدود پانصد کد اولیه بود که نهایتا در 6 مضمون ظهور یافت که عبارت بودند از: تخریب پیش پنداشت­ها، چالش آموزش/یادگیری بالینی، جذابیت­ها، تطابق، هویت پذیری و بیمار محوری. همچنین 18 زیر مضمون، توصیف کننده این مضامین بودند. به عنوان مثال چالش مراقبتی، محیط غیر جذاب و نامطبوع و ارتباط پرسنلی نامطلوب، از جمله تجربیاتی بود که توسط شرکت کنندگان با مضمون تخریب پیش پنداشت­ها احساس گردید. کسب تجربیات واقعی و ارتباط با بیمار و کشف ناشناخته­ها از جذابیت­های اولین برخورد با محیط به شمار می­رفتند. به علاوه شرکت کنندگان در همان اولین تجربیات ایشان بیمار محوری را با حس همیاری و همدردی و ضرورت رضایت بیمار، درک نمودند. نتیجه گیری: تخریب پیش پنداشت­ها یکی از اجزای اصلی این اولین تجربه به شمار می­رفت. آنها مراقبت را چالشی بزرگ دیده­اند، ولی در این هیاهو سعی می­کرده­اند که خود را سازگار نموده و به نحوی با مثبت نگری و تغییر در خود با شرایط کنار بیایند. بخش آموزشی دانشگاه، مربیان بالینی و مدیران پرستاری می­توانند از این یافته­ها در هر چه بهتر و مثبت­تر کردن تجربه دانشجویان پرستاری از محیط بالینی بهره­گیرند.fa_IR
dc.format.extent263
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدانشجوی پرستاریfa_IR
dc.subjectاولین برخورد با محیط بالینیfa_IR
dc.subjectپدیده شناسیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleتجارب زنده دانشجویان پرستاری دختر از اولین برخورد با محیط های بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue2
dc.citation.spage130
dc.citation.epage139


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد