نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدرودگر, عباسfa_IR
dc.contributor.authorتشکر, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:44:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:44:16Z
dc.date.available1399-08-23T22:44:16Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:44:16Z
dc.date.issued2003-10-01en_US
dc.date.issued1382-07-09fa_IR
dc.identifier.citationدرودگر, عباس, تشکر, زهره. (1382). بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی 1380-1379. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 7(3), 57-63.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-226-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646023
dc.description.abstractسابقه و هدف: با توجه به اهمیت آگاهی از بیماری در پیشگیری آن و بومی بودن سالک در منطقه و نقش معلمین در انتقال دانش و آگاهی ها و به منظور نقش تأثیر آموزش به معلمین بر میزان آگاهی آنها از بیماری سالک, این تحقیق روی معلمین مدارس ابتدایی و راهنمایی کاشان در سال تحصیلی 80-1379 انجام گرفت. مواد و رو ش ها: تحقیق با طراحی نیمه‌تجربی انجام گرفت. از لیست معلمین, تعداد 1300 نفر انتخاب و در آزمون پری‌تست ( Pretest ) شرکت داده شدند. از این تعداد, 776 نفر با مجری طرح همکاری کردند و در آزمون پست‌تست ( Post test ) نیز شرکت نمودند. لذا 776 معلم مورد بررسی قـرار گرفتند. میزان آگاهی را با 16 شاخص آگاهی از نام بیماری, آشنایی با بیماری, اهمیت بهداشتی سالک در افت تحصیلی, نقش مسافرت به مناطق آلوده, زمان گزش ناقل، خطر ابتلا, واگیر بودن, چگونگی انتقال سالک به انسان, ناقل عامل بیماری, محل عامل بیماری, چگونگی زخم سالک, مخزن سالک در کاشان, را ه های پیشگیری, وسایل حفاظت فردی, درمان سالک و برخورد با دانش‌آموز مبتلا به سالک, در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید و قبل از آموزش میزان آگاهی آنان تعیین گردید. سپس یک جزوه آموزشی به آنها ارائه گردید. پس از گذشت یک ماه, مجددا میزان آگاهی با همان پرسش نا مه اولیه بررسی شد و تغییرات آن با آماره MC Nemar مورد قضاوت آماری قرار گرفت. نقش سن, جنس, مدرسه ابتدایی و راهنمایی, تأهل, سابقه کار و مدرک تحصیلی با میزان آگاهی نیز مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته‌ها: از 1300 معلم مدارس ابتدایی و راهنمایی تعداد 776 نفر (7/59 درصد) مـورد بررسی قرار گـرفتند. 462 نفر در مدارس ابتدایی و 314 نفر در مدارس راهنمایی تدریس می کردند. میزان عدم آگاهی از 2/22 به 1/13 درصد کاهش یافت و این کاهش روی تمام شاخص ها ی بیماری سالک به لحاظ آماری معنی د ار بود. کمترین آگاهی از عامل بیماری سالک (8/69 درصد) و بعد محل و مخزن بیماری (حدود 42 درصد) بود. بیشترین تأثیر جزوه آموزشی مربوط عدم آگاهی از عامل بیماری و واگیردار بودن بیماری بود (به ترتیب 7/31 درصد و 1/19 درصد). بعد از ارائه جزوه آموزشی عدم آگاهی از عامل بیماری سالک به میزان 1/38 درصد, رابطه ابتلا به بیماری با افت تحصیلی دانش آ موزان به میزان 4/33 درصد و بعد مخزن سالک به میزان حدود 30 درصد کماکان وجود داشت. نتیجه گیر ی: ارائه جزوه آموزشی در مورد افزایش آگاهی از بیماری سالک مؤثر است، اما کافی نیست. تکرار برنامه و یا تغییر محتوای برنامه آموزشی بر میزان آگاهی را توصیه می نماید.fa_IR
dc.format.extent171
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآگاهی از بیماری سالکfa_IR
dc.subjectتأثیر آموزش بر آگاهیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی 1380-1379fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage57
dc.citation.epage63


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد