نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری کاجی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorفرمهینی فراهانی, بهنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:43:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:43:50Z
dc.date.available1399-08-23T22:43:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:43:50Z
dc.date.issued2011-04-01en_US
dc.date.issued1390-01-12fa_IR
dc.identifier.citationاکبری کاجی, محمد, فرمهینی فراهانی, بهناز. (1390). تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر کیفیت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنیک. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 15(1), 32-37.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1103-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645996
dc.description.abstractسابقه و هدف: افزایش دفعات و طول مدت زمان بستری بیماران اسکیزوفرنیک در بیمارستان‌های روانی منجر به مشکلات فراوان از جمله صرف هزینه های مالی فراوان هم برای سیستم بهداشتی هم برای خانواده بیمار می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به پرستاران بر روی کیفیت مراقبت از این بیماران می باشد. مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران بخش های روان بیمارستان شهید لواسانی تهران به‌طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. کیفیت مراقبت های پرستاری در هر دو گروه با مقیاس کنترل کیفیت کوآل پکس مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس به گروه مورد، فرآیند پرستاری مربوط به بیماران اسکیزوفرنیک آموزش داده شد و پس از یک ماه کیفیت مراقبت ها دوباره سنجیده شد. نتایج: این پژوهش نشان داد که میزان کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران اسکیزوفرنی در گروه مورد قبل و بعد از آموزش در بعد نیازهای جسمی از ضعیف به خوب (0001/0>P)، نیازهای روانی از ضعیف به متوسط (0001/0>P)، ارتباط با بیمار از ضعیف به متوسط (002/0=P) و از نظر ارتباط نوع مراقبت های ارائه شده از ضعیف به خوب تبدیل شده بود (0001/0>P). در مورد کیفیت کلی مراقبت های پرستاری کیفیت از ضعیف به خوب ارتقا یافته بود (0001/0>P)، اما در گروه شاهد قبل و بعد از مطالعه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (80/0>P).نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت آموزش کاربرد فرآیند پرستاری به پرستاران می‌تواند در ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی موثر باشد.fa_IR
dc.format.extent150
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلالات روانfa_IR
dc.subjectفرآیند پرستاریfa_IR
dc.subjectاسکیزوفرنیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر کیفیت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage32
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد