نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریم زاده, پروانهfa_IR
dc.contributor.authorصفرزاده خوشابی, کتایونfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:42:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:42:35Z
dc.date.available1399-08-23T22:42:35Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:42:35Z
dc.date.issued2001-04-01en_US
dc.date.issued1380-01-12fa_IR
dc.identifier.citationکریم زاده, پروانه, صفرزاده خوشابی, کتایون. (1380). اختلال های خواب در کودکان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 5(1), 93-102.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-407-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645881
dc.description.abstractسابقه و هدف: اختلال های خواب در بچه ها شایع است اما به دلیل تظاهرات متفاوت این اختلال ها و بروز آن به صورت رفتاری و یادگیری و عصبی-رفتاری (Neuro-behavioral) کمتر تشخیص داده می شوند. با توجه به اهمیت و شیوع اختلال های خواب در کودکان، این مطالعه با هدف در نظر گرفتن مشکلات خواب به عنوان علت زمینه ای اختلال های رفتاری و یادگیری کودکان و راه های تشخیص و درمان آن، از مقالات مختلف به تحریر در آمد. مواد و روش ها: این مقاله مروری براساس کلید واژه Sleep disorders in children با مطالعه 35 مقاله انگلیسی زبان بین سال های 1993 تا 2000 میلادی و کتاب درسی فوق تخصصی نموی-رفتاری کودکان (Developmental behavioral pediatrics) به رشته تحریر در آمد. یافته ها: طبق مطالعات مختلف، اختلال های خواب شایع ترین شکایت رفتاری در کودکان می باشد که در اثر این مشکلات، کودک دچار علایمی مانند اختلال در: توجه و تمرکز، حافظه، یادگیری و رفتاری می شود. انواع اختلال های خواب در کودکان شامل بی خوابی، خواب آلودگی، اختلال های تنفسی وابسته به خواب، کابوس شبانه، اختلال های بیداری، اختلال های ریتمیک حرکتی هنگام خواب و شب ادراری می باشد. همچنین اختلال های خواب در اثر بیماری های دیگر و ضایعات سیستمیک در کودک و یا اختلال های روانی و استفاده از داروهای روانپزشکی به وجود می آیند. نتیجه گیری: با مطالعات صورت گرفته می توان به این نتیجه دست یافت که مشکلات خواب در بچه ها شایع است اما اغلب تشخیص داده نمی شود. مشکلات روحی-عصبی می تواند باعث قطع خواب گردیده و منجر به علایم در روز و در شب شود. این مطالعه پیشنهاد می نماید که همیشه اختلال خواب باید در تشخیص افتراقی مشکلات رفتاری و یادگیری کودکان قرار گیرد. بررسی مشکلات رفتاری و یادگیری کودکان و ارتباط آن با اختلال خواب زمینه ای در کودک، می تواند منشا تحقیقات آینده باشد.fa_IR
dc.format.extent1657
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectخوابfa_IR
dc.subjectاختلالfa_IR
dc.subjectعصبی-رفتاریfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleاختلال های خواب در کودکانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage93
dc.citation.epage102


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد