نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلامی زواره, محمودfa_IR
dc.contributor.authorانواری, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:42:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:42:18Z
dc.date.available1399-08-23T22:42:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:42:18Z
dc.date.issued2006-10-01en_US
dc.date.issued1385-07-09fa_IR
dc.identifier.citationسلامی زواره, محمود, انواری, معصومه. (1385). اثرات زیان‌آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 10(3), 9-15.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-85-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645855
dc.description.abstractسابقه و هدف: در زندگی امروزه موارد مصرف فراوانی برای الکل وجود دارد. برخی از این موارد، مورد نیاز بشر بوده و آثار مثبتی نیز در پی دارد. به هر حال استفاده نامناسب از آن به خصوص به عنوان یک نوشیدنی پیامدهای زیان‌بار اجتماعی، اخلاقی، بهداشتی و اقتصادی به همراه داشته است. به همین دلیل است که اسلام در آغاز ظهور خود به شدت از استفاده نامشروع آن نهی کرده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی با استفاده از ماز شعاعی هشت‌پر به اثرات الکل (اتیلیک) روی حافظه و یادگیری فضایی حیواناتی پرداخته شده است که در دوران جنینی در معرض الکل قرار گرفته‌اند. علاوه بر گروه شاهد شش گروه از موش‌های صحرایی که مادران آنها در دهه ‌های اول و دوم و نیز پنج روز اول ، دوم، سوم و چهارم دوره حاملگی الکل دریافت کرده بودند ، مورد آزمایش قرار گرفتند. تعداد جلسات لازم برای رسیدن به معیار یادگیری که ورود بدون خطا به تمام بازوهای ماز در دو جلسه متوالی بود ملاک مورد نظر برای مقایسه یادگیری در موش‌ها بود. نتایج: نتایج این تحقیق بیانگر آن است که در کسب معیار یادگیری گروه دهه اول عملکرد ضعیف‌تری نسبت به گ روه شاهد نشان می‌دهد . به علاوه گروه پنج روز دوم به نحوه چشم‌گیری انتخاب‌های صحیح کمتری نسبت به گروه پنج روز اول داشتند. موش‌های صحرایی در گروه شاهد، پنج روز سوم و چهارم دوره حاملگی رفتار مشابهی بروز دادند. بر اساس یافته‌های این مطالعه پنج روز دوم حساسیت بیشتری نسبت به اثرات منفی الکل روی یادگیری دارد. نتیجه‌گیری: از آنجا که هیپوکامپ به عنوان دارنده نقش اصلی در روند یادگیری فضایی محسوب می‌شود ، می‌توان نتیجه گرفت که این بخش از سیستم عصبی در پنج روز دوم دوره حاملگ ی آسیب بیشتری را از ناحیه مصرف الکل تحمل می‌کند.fa_IR
dc.format.extent171
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectالکلfa_IR
dc.subjectسندرم الکلی جنینیfa_IR
dc.subjectماز شعاعیfa_IR
dc.subjectحافظه فضاییfa_IR
dc.subjectهیپوکامپfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleاثرات زیان‌آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue3
dc.citation.spage9
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد