• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 11, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 11, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    همه گیری شناسی آسیب قفسه ی سینه طی سال های 1386-1382 در مراکز ترومای کاشان

    (ندگان)پدیدآور
    داوودآبادی, عبدالحسینعبدالرحیم کاشی, اسماعیلفتاحی, محسنموسوی, غلامعباسافشار, محمدطالبیان, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    126.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: آسیب شایع­ترین علت مرگ برای همه­ی افراد بین سنین 44-1 سال می­باشد. آسیب قفسه­ی سینه به شدت تهدیدکننده­ی حیات بوده و با مرگ و میر و ناتوانی قابل توجه همراه است. با شیوع مسافرت­های جاده­ای با سرعت بالا و خشونت در قرن 21 بروز آسیب غیرنافذ قفسه­ی سینه نیز در حال افزایش است. تصادفات جاده­ای در ایران شایع­تر هستند و بنابراین آسیب قفسه­ی سینه نیز در ایران شایع است. مواد و روش­ها: این مطالعه­ی مقطعی بر روی 282 بیمار انجام شد که از فروردین 1382 تا شهریور 1386 در بیمارستان­های نقوی و شهید بهشتی کاشان تحت درمان قرار گرفته بودند. داده­ها شامل سن و جنس، فشار خون و تعداد تنفس در زمان ورود، مقیاس کومای گلاسکو (GCS) ، مقیاس اصلاح شده­ی شدت تروما ( RTS )، نوع تروما، نوع آسیب­های داخل و خارج قفسه­ی سینه، طول مدت بستری در بیمارستان و ICU ، مرگ و میر جمع­آوری شدند و با برنامه­ی نرم­افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج: 84 درصد بیماران مرد (237 نفر) و 16 درصد آنها زن (45 نفر) با میانگین سنی 38 سال و بازه­ی سنی 5/0 تا 84 سال بودند. 222 بیمار (7/78 درصد) آسیب غیرنافذ و 60 (3/21 درصد) بیمار با آسیب نافذ داشتند. شایع­ترین عامل آسیب در 167 نفر (60 درصد) از بیماران تصادف با وسایل نقلیه موتوری بودند. شایع­ترین نوع آسیب قفسه­ی سینه شکستگی دنده بود که در 178 نفر (63 درصد) از بیماران دیده شد و شایع­ترین نوع آسیب خارج قفسه­ی سینه همراه آسیب لگن و اندام­ها بود که در 93 نفر(33 درصد) رخ داده بود. در 211 نفر (7 5 درصد) بیماران تنها با تخلیه بسته قفسه­ی سینه یا تحت نظر گرفتن درمان شده بودند در حالی که 71 بیمار (25 درصد) به جراحی در 24 ساعت اول نیاز داشتند که شایع­ترین نوع آن نیز لا پا راتومی بود. میانگین زمان اقامت در بیمارستان 6/9 ± 7، 70-1 روز و میانگین زمان مراقبت در ICU ، 9/1 روز به ازای هر بیمار بود. مرگ و میر در 33 بیمار (7/11 درصد) و عفونت تنفسی در 12 بیمار (2/4 درصد) مشاهده شد. نتیجه­گیری: این تحقیق ضمن نشان دادن تنوع آسیب ­ های قفسه ­ی سینه و مرگ و میر قابل توجه آ ن روش کرد که می ­ توان با اتخاذ تدابیری با نظارت بیشتر بر جاده ­ ها، ایجاد راه ­ های ایمن، تشویق مردم به استفاده از کمربند و کلاه ایمنی موتورسواران به آسانی می­توان از شدت آ سیب­ها کاست و از پیامدهای نامطلوب جلوگیری کرد. مرگ و میر در بیماران با آسیب قفسه ­ی سینه با میزان فشار سیستولی، ضربان قلب، تعداد تنفس، GCS زمان ورود آسیب نوع غیرنافذ، آسیب هم ­ زمان داخل و خارج قفسه ­ی سینه رابطه ­ی معنی ­ داری داشت و از این یافته ­ ها می ­ توان به عنوان عامل پیشگویی­کننده در اداره ­ی هرچه بهتر بیماران استفاده کرد. 
    کلید واژگان
    آسیب قفسه ی سینه
    همه گیری شناسی
    عمومى

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2008-01-01
    1386-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-751-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645833

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب