اثربخشی آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب و فرانگرانی زنان دارای سقط مکرر جنین
(ندگان)پدیدآور
شریفی ساکی, شیداآخته, مریمعلی پور, احمدفهیمی فر, آمنهتقدسی, محسنکریمی, رضانجفی, مریمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: مشکلات و حوادثی مختلفی که در زندگی انسان رخ میدهد حالات روحی و روانی فرد را دست خوش تغییر می کند. سقط مکرر جنین نیز یکی از رخداد هایی است که بر هیجانات زنان تاثیر زیادی دارد. این مطالعه با هدف نقش آموزش ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب و فرانگرانی در زنان دارای سقط جنین مکرر انجام شد.
مواد و روش ها: جامعه این مطالعه زنان داری مشکل سقط جنین در مراکز بهداشت شهر تهران بود که از بین آنها با توجه به ویژگی های سنی، و عدم مشکلات شخصیتی، به صورت هدفمند 40 نفر انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انتساب شد. میزان اضطراب و فرانگرانی شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش ذهن آگاهی با استفاده از دو مقیاس اضطراب کتل (1975) و فرانگرانی Wells 2000 اندازه گیری شد.
نتایج: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی، میزان اضطراب و فرانگرانی را در زنان دارای سقط جنین مکرر کاهش می دهد.
نتیجه گیری: افرادی که مهارت های مقابله ای لازم برای کنترل اضطراب و استرس را دریافت می کنند، این توانایی را دارند که افکار مضطرب و نگران کننده خود را کنترل کنند. در نتیجه استرس، اضطراب و فرانگرانی به صورت پیوسته کاهش پیدا می کنند.
کلید واژگان
اضطرابفرانگرانی
استرس
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
سقط جنین
medicine
paraclinic
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-09-011394-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور، تهرانشاپا
1029-78552008-9821




