• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387

    (ندگان)پدیدآور
    صباحی بیدگلی, محمدموسوی, سید غلامعباسکبریایی, علیسیدی, سید حمیدرضاشهری, سمیهاطهری زاده, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    290.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: ماموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت، تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران، و برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی شهرستان کاشان انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه ی مقطعی طی سال 1387، دیدگاه 390 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان که به‌روش طبقه‌ای انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه SERVQUAL مورد مطالعه قرار گرفت. این پرسشنامه، مولفه های کیفیت را در هفت بعد (همدلی پزشک، دسترسی به پزشک، قابلیت اطمینان به پزشک، پاسخ گویی پرستار، همدلی پرستار، مدیریت دارو و ملموس بودن خدمات) بررسی کرد. روایی پرسشنامه به‌روش روایی محتوی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) تایید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 36/18±72/45 سال بوده و 1/54 درصد بیماران مرد بودند. تفاوت معنی داری در میانگین نمره کیفیت در ابعاد هفت گانه و بعد کیفیت کلی مشاهده شد. همچنین، اختلاف میانگین نمره کیفیت در تمامی ابعاد در بیمارستان ها معنی دار بود. بیشترین میانگین نمره کیفیت به بعد همدلی پزشک (75/0±97/3) و کمترین میانگین نمره کیفیت به ملموس بودن خدمات (58/0±76/3) تعلق گرفت.نتیجه گیری: کیفیت خدمات در بیمارستان های دانشگاهی از دیدگاه بیماران وضعیت مناسبی داشت، لیکن اختلاف معنی دار نمره کیفیت بین ابعاد مختلف در هر بیمارستان، بیان گر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامه‌های بهبود کیفیت است تا رضایت مندی بیشتر بیماران را فراهم آورد.
    کلید واژگان
    بیمارستان های دانشگاهی
    بیماران بستری
    رضایت بیمار
    کیفیت خدمات بهداشتی
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2011-06-01
    1390-03-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1166-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645527

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب