نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorادیب حاج باقری, محسنfa_IR
dc.contributor.authorصلصالی, مهوشfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فضل ا...fa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:37:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:37:07Z
dc.date.available1399-08-23T22:37:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:37:07Z
dc.date.issued2004-04-01en_US
dc.date.issued1383-01-13fa_IR
dc.identifier.citationادیب حاج باقری, محسن, صلصالی, مهوش, احمدی, فضل ا.... (1383). تحقیقی کیفی بر مفهوم توانمندی حرفه‌ای در پرستاری. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 8(1), 9-19.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-191-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645405
dc.description.abstractسابقه و هدف: با توجه به اهمیت توانمندی حرفه ‌ ای پرستاران و توصیه مجمع بهداشت جهانی برای توانمندسازی پرستاران از یک سو و کاستی ‌ هایی که در پژوهش ‌ های موجود وجود دارد، این تحقیق به منظور انجام مطالعه ‌ ای کیفی برای روشن ‌ سازی مفهوم توانمندی حرفه ‌ ای در پرستاری روی پرستاران شاغل در بیمارستان ‌ های تحت پوشش دانشگاه ‌ های علوم پزشکی تهران, ایران و شهید بهشتی در سال ‌ های 1382 -1381 انجام گردید. مواد و روش‌ ها: تحقیق با طراحی کیفی و به روش Grounded Theory بر روی اعضای تیم سلامت انجام شد. انتخاب نمونه به صورت هدفمند انجام شد و مفهوم توانمندی و تجارب پرستاران در مورد آن از طریق مصاحبه با مشارکت ‌ کنندگان و با استفاده از مشاهده تعاملات و رفتارهای پرستاران بررسی گردید. جمع ‌ آوری داده ‌ ها آنقدر ادامه یافت تا اشباع داده ‌ ها ( Saturation )حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ‌ ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه ‌ ای مداوم انجام شد. یافته ‌ ها: تحقیق بر روی 38 نفر, شامل 71 درصد زن و 29 درصد مرد در سنین 3/8 ± 8/40 سال و سابقه خدمت 1/8 ± 3/19 سال که 5/60 درصد کارشناس, 6/31 درصد کارشناس ارشد و 9/7 درصد دارای مدرک دکترا بودند ، انجام شد. 5 مقوله کاربرد دانش و مهارت, داشتن اختیار, خودباوری، حمایت و بالاخره انسجام از داده ‌ ها استخراج شد که در مجموع مفهوم توانمندی حرفه ‌ ای در پرستاری را تشکیل دادند. نتیجه ‌ گیری و توصیه‌ها : توانمندی مفهومی چند بعدی است که تحت ت أ ثیر ویژگی ‌ ها و ارزش ‌ های فردی و اجتماعی قرار دارد. به نظر می ‌ رسد که 5 مقوله استخراج شده مبنای قابل قبولی را برای طراحی الگوی توانمندسازی حرفه ‌ ای در پرستاری تشکیل می ‌ دهند. هم ‌ چنین به نظر می ‌ رسد که بررسی ‌ های کیفی بهتر از روش ‌ های کمی متداول می ‌ توانند وضعیت ‌ های اجتماعی مانند توانمندی حرفه ‌ ای را تبیین کنند. استخراج مفهوم توانمندی حرفه ‌ ای به روش ‌ های کمی متداول و مقایسه آن با نتایج این تحقیق پیشنهاد می ‌ شود.fa_IR
dc.format.extent231
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectتوانمـندی حـرفه‌ایfa_IR
dc.subjectگرانددتئوری دانش و مهارتfa_IR
dc.subjectخودباوریfa_IR
dc.subjectاختیارfa_IR
dc.subjectحمایتfa_IR
dc.subjectانسجامfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleتحقیقی کیفی بر مفهوم توانمندی حرفه‌ای در پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue1
dc.citation.spage9
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد