| dc.contributor.author | سوکی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی, خدیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقربی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصداقی نیا, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T22:37:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T22:37:05Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T22:37:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T22:37:05Z | |
| dc.date.issued | 2010-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سوکی, زهرا, شریفی, خدیجه, تقربی, زهرا, اکبری, حسین, مصداقی نیا, الهه. (1389). بررسی شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی– اجتماعی توسط والدین در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر کاشان در سال1385. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 14(3), 256-263. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-977-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645402 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: شیوع افسردگی در نوجوانان10 تا 70 درصد می باشد و عوامل خطر ساز متعددی از جمله عدم ارضای نیازها برای این اختلال مطرح است؛ لذا برآن شدیم تا شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی اجتماعی دانش آموزان دختر توسط والدین ایشان را در شهر کاشان بررسی نماییم. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی توصیفی روی 762 دانش آموز دختر شهر کاشان در سال 1385 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای-تصادفی از کلیه مدارس روزانه دولتی و غیرانتفاعی انجام گردید. تست افسردگی بک، پرسشنامه ارضاء نیازهای روانی اجتماعی و ویژگی های دموگرافیک توسط واحدهای پژوهش تکمیل شد. داده ها پس از استخراج توسط آزمون های آنالیز واریانس، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شدند. نتایج: یافته های مطالعه حاضر نشان داد 5/53 درصد از نمونه های پژوهش افسرده بودند. میزان نامطلوب ارضاء نیازهای روانی-اجتماعی نوجوانان توسط والدین 8/27 درصد بوده است و رابطه آماری معنی دار بین افسردگی با ارضاء نیازهای روانی اجتماعی نوجوان توسط والدین (01/0=P) و تحصیلات پدر (05/0=P) مشاهده شد. همچنین، رابطه آماری معنی دار بین افسردگی دانش آموز با سن دانش آموز، سن و شغل والدین، تحصیلات مادر و سال تحصیلی مشاهده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه والدین به ارضاء نیازهای روانی اجتماعی نوجوان دختر سبب کاهش افسردگی در آنان می شود و بهتر است در برنامه های آموزشی انجمن اولیاء و مربیان مدارس به آن پرداخته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 204 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | حمایت اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی– اجتماعی توسط والدین در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر کاشان در سال1385 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 256 | |
| dc.citation.epage | 263 | |