نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسوکی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorشریفی, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorتقربی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, حسینfa_IR
dc.contributor.authorمصداقی نیا, الههfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:37:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:37:05Z
dc.date.available1399-08-23T22:37:04Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:37:05Z
dc.date.issued2010-10-01en_US
dc.date.issued1389-07-09fa_IR
dc.identifier.citationسوکی, زهرا, شریفی, خدیجه, تقربی, زهرا, اکبری, حسین, مصداقی نیا, الهه. (1389). بررسی شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی– اجتماعی توسط والدین در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر کاشان در سال1385. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 14(3), 256-263.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-977-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645402
dc.description.abstractسابقه و هدف: شیوع افسردگی در نوجوانان10 تا 70 درصد می باشد و عوامل خطر ساز متعددی از جمله عدم ارضای نیازها برای این اختلال مطرح است؛ لذا برآن شدیم تا شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی اجتماعی دانش آموزان دختر توسط والدین ایشان را در شهر کاشان بررسی نماییم. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی توصیفی روی 762 دانش آموز دختر شهر کاشان در سال 1385 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای-تصادفی از کلیه مدارس روزانه دولتی و غیرانتفاعی انجام گردید. تست افسردگی بک، پرسشنامه ارضاء نیازهای روانی اجتماعی و ویژگی های دموگرافیک توسط واحدهای پژوهش تکمیل شد. داده ها پس از استخراج توسط آزمون های آنالیز واریانس، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شدند. نتایج: یافته های مطالعه حاضر نشان داد 5/53 درصد از نمونه های پژوهش افسرده بودند. میزان نامطلوب ارضاء نیازهای روانی-اجتماعی نوجوانان توسط والدین 8/27 درصد بوده است و رابطه آماری معنی دار بین افسردگی با ارضاء نیازهای روانی اجتماعی نوجوان توسط والدین (01/0=P) و تحصیلات پدر (05/0=P) مشاهده شد. همچنین، رابطه آماری معنی دار بین افسردگی دانش آموز با سن دانش آموز، سن و شغل والدین، تحصیلات مادر و سال تحصیلی مشاهده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه والدین به ارضاء نیازهای روانی اجتماعی نوجوان دختر سبب کاهش افسردگی در آنان می شود و بهتر است در برنامه های آموزشی انجمن اولیاء و مربیان مدارس به آن پرداخته شود.fa_IR
dc.format.extent204
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectحمایت اجتماعیfa_IR
dc.subjectنوجوانیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی– اجتماعی توسط والدین در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر کاشان در سال1385fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue3
dc.citation.spage256
dc.citation.epage263


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد