نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهیلی کاشانی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorسلامی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorرضائی طاویرانی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorطلائی زواره, سید علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:37:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:37:00Z
dc.date.available1399-08-23T22:37:00Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:37:00Z
dc.date.issued2010-10-01en_US
dc.date.issued1389-07-09fa_IR
dc.identifier.citationسهیلی کاشانی, مسعود, سلامی, محمود, رضائی طاویرانی, مصطفی, طلائی زواره, سید علیرضا. (1389). اثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمری. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 14(3), 209-216.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-972-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645395
dc.description.abstractسابقه و هدف: آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که در آن نورون ها تخریب شده و فرد دچار نقصان حافظه می شود. تحقیقات زیادی اثر فعالیت های ذهنی و بدنی بر پیشگیری، بهبود و یا درمان آلزایمر را اثبات نموده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر آموزش در ماز آبی موریس بر بهبود یادگیری موش های صحرایی آلزایمری است. مواد و روش ها: در این مطالعه از 20 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده شد که در 2 گروه آلزایمری و شاهد قرار گرفتند. در مرحله اول یادگیری حیوانات طی 5 روز و در هر روز 4 بار در ماز آبی موریس مورد آزمایش قرار گرفت. مدت زمان سپری شده و مسافت طی شده برای یافتن سکوی پنهان به عنوان ملاک یادگیری در نظر گرفته شدند. از آزمایش پروب برای ارزیابی به خاطر آوری حافظه حیوانات، استفاده شد. بعد از 20 روز مجددا مراحل ذکر شده برای حیوانات تکرار گردید و نتایج هر دو مرحله بین دو گروه مقایسه گردید. نتایج: نتایج حاصل از مرحله اول یادگیری نشان می دهد که گروه شاهد نسبت به گروه آلزایمری در مدت زمان کمتری سکو را پیدا کرده است؛ از سوی دیگر در دومین مرحله از آزمایشات اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد آزمایش مشاهده نگردید. همچنین از نظر به خاطر آوری حافظه تفاوت قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: آموزش در ماز آبی موریس سبب بهبود روند یادگیری فضایی در موش های صحرایی آلزایمری می شود.fa_IR
dc.format.extent345
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبیماری آلزایمرfa_IR
dc.subjectیادگیری مازfa_IR
dc.subjectموش صحراییfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleاثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue3
dc.citation.spage209
dc.citation.epage216


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد