نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپرتویی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی, قادرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:36:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:36:08Z
dc.date.available1399-08-23T22:36:08Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:36:08Z
dc.date.issued2002-01-01en_US
dc.date.issued1380-10-11fa_IR
dc.identifier.citationپرتویی, فاطمه, خلیلی, قادر. (1380). شیوع عفونت انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی دانش آموزان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 5(4), 34-41.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-347-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645321
dc.description.abstractسابقه و هدف: عملکرد ذهنی صحیح برای کارآیی متناسب در هر سنی لازم است. بررسی ها نشان داده اند که عفونت انگلی از عواملی است که به نحوی بر عملکرد ذهنی موثر می باشد. به منظور تعیین شیوع عفونت های انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی این تحقیق در دانش آموزان منطقه رباط کریم طی سال های 78-1377 انجام گرفت.مواد و روش ها: تحقیق با روش توصیفی بر روی 268 دختر و 332 پسر 6 تا 12 ساله صورت پذیرفت نمونه ها با روش خوشه ای از 128 مدرسه دخترانه و پسرانه منطقه مورد نظر انتخاب شدند. پس از انجام آزمایشات مدفوع به دو روش مستقیم و فرمول اتر، 150 دختر و پسر آلوده به عنوان گروه تجربی و 150 دختر و پسر سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. گروه شاهد از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی و وضعیت تغذیه مشابه گروه تجربی انتخاب شدند. جهت بررسی عملکرد ذهنی از سه آزمون Digit-span Forward/Backward و Coding و Arithmetic از مقیاس هوشی وکلر برای کودکان و آزمون Fluency استفاده و میزان توجه و انحراف ارزیابی شد.یافته ها: شیوع آلودگی 28.7% بود و نمرات ریاضی گروه شاهد 2.59±8.44 و مبتلایان تک یاخته ای 2.73±7.9 و عفونت کرمی 2.45±7.67 بود (NS). در رمزگردانی مشابه بودند و میزان Fluency سه گروه به ترتیب 2.46±4.61، 2.59±4.79 و 2.5±4.33 بود (P<0.03). در آزمون عملکرد ذهنی به ترتیب 2.78±7.82 و 2.92±6.5 بود (P<0.004). عفونت انگلی غالب در بین دانش آموزان مورد بررسی Giardia lamrlia می باشد.نتیجه گیری و توصیه ها: عملکرد ذهنی دانش آموزان در گروه سالم بهتر بوده است و تاثیر درمان عفونت انگل روده ای بر عملکرد ذهنی را توصیه می نماید.fa_IR
dc.format.extent1545
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectعفونت انگلیfa_IR
dc.subjectعملکرد ذهنیfa_IR
dc.subjectآزمون های روانشناسیfa_IR
dc.subjectFluencyfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleشیوع عفونت انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی دانش آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue4
dc.citation.spage34
dc.citation.epage41


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد