نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجاتی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorگروسی فرشی, میرتقیfa_IR
dc.contributor.authorعشایری, حسنfa_IR
dc.contributor.authorاقدسی, محمد تقیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:31:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:31:02Z
dc.date.available1399-08-23T22:31:02Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:31:02Z
dc.date.issued2007-07-01en_US
dc.date.issued1386-04-10fa_IR
dc.identifier.citationنجاتی, وحید, گروسی فرشی, میرتقی, عشایری, حسن, اقدسی, محمد تقی. (1386). وابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 11(2), 53-59.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-40-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/644882
dc.description.abstractسابقه و هدف: توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانه­ی انسان است، چرا که رفتارهای پیچیده­ی حرکتی زنجیره­ای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسه­ی میزان وابستگی به توجه در یادگیری توالی حرکتی ضمنی در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. مواد و روش­ها: این مطالعه به صورت نیمه­تجربی در دو گروه سالمند (60 الی 75 سال) و جوان (20 الی 30 سال) (هر گروه 15 نفر) اجرا شد. آزمودنی­ها در سال 1385 و در محل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان کاشان در مطالعه­ شرکت داده شدند. در این مطالعه دو تکلیف زمان عکس­العمل متوالی (تکلیف اول) و شمارش صداهای ارایه شده (تکلیف دوم) به صورت هم­زمان به فرد ارایه شد. جهت تحلیل داده­ها آزمون تحلیل واریانس برای اندازه­گیری­های مکرر زمان پاسخ، خطای پاسخ و کارایی تکلیف دوم، تی زوج شده برای مقایسه­ی داده­های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسه­ی داده­های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که در گروه جوانان با ارایه­ی تکلیف دوگانه خطای پاسخ و زمان پاسخ تکلیف اول (زمان پاسخ متوالی) در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله­ی منظم و نامنظم کاهش می­یابد. (برای همه­ی موارد 000/0 p £ در گروه سالمندان خطای پاسخ و زمان پاسخ در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله ­ ی منظم و نامنظم تفاوت معنی ­ داری مشاهده نشد. (به ترتیب 863/0 p= و 061/0 p= ) کارایی تکلیف دوم نیز در طی پیشرفت مراحل آزمون در هر دو گروه تفاوت معنی ­ داری مشاهده نشد. (به ترتیب 583/0 p= و 550/0 p= ). نتیجه­گیری: کاهش کمتر زمان پاسخ در تکلیف زمان عکس­العمل متوالی در سالمندان نسبت به جوانان نشان داد؛ یادگیری ضمنی در سالمندان وابسته به توجه است. بر این اساس در توانبخشی و تمرین درمانی سالمندان نمی­توان از تکالیف شناختی برای افزودن بار تمرین در حین یادگیری حرکتی استفاده نمودfa_IR
dc.format.extent151
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتوجهfa_IR
dc.subjectیادگیری ضمنیfa_IR
dc.subjectتوالی حرکتیfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectجوانانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleوابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage53
dc.citation.epage59


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد