• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی موانع و تسهیل‌کننده های ارائه خدمات در پایگاه‌های سلامت مشارکتی و دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    قیوم زاده, محمدرضارشیدیان, آرشابوالحسنی, فریدرشیدیان, الهامسلمانی, محمدرضاصمیمی, سپیده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    320.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     مقدمه: مطالعه کیفی حاضر با هدف شناسایی موانع و تسهیل‌کننده های ارائه خدمت در پایگاه‌های سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌انجام رسید. روش‌مطالعه: برای انجام این مطالعه با کارشناسان مصاحبه به عمل آمد، پیاده‌سازی انجام‌شد، و نمایه‌سازی روی تمامی مصاحبه ها صورت‌گرفت. تمامی افراد و موضوعات کدگذاری‌شده و متعاقبا، جدول مربوط به نمودارها تکمیل گردید. سپس بر اساس فرم ساختار مفهومی، نمایهِ‌سازی انجام، و داده ها تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته‌ها: دیدگاه شرکت‌کندگان نسبت به تجربه مثبت بود. مهم‌ترین تسهیل‌کننده‌ها، استقبال بخش خصوصی، اشتغال‌زایی، دستورالعمل‌های شفاف،اعتبارات مشخص جهت پرداخت، و تجربیات سایر کشورها بود. عمده‌ترین موانع، نامناسب بودن فضای فیزیکی، کمبود نیروی انسانی، عدم استقرار پزشک، فرسوده بودن تجهیزات، تاخیر در پرداخت به موسسین، حقوق ناکافی پرسنل، نظارت‌های سختگیرانه ناظران ستادی، توجه به کمیت به جای کیفیت خدمات، قوانین دست و پا گیر بیمه، و مالیات بود. نتیجه‌گیری: سیاست کوچک کردن دولت، واگذاری خدمات به بخش خصوصی، و نظارت سیستم دولتی سبب شکل‌گیری نگرش مثبت در مدیران نسبت به پایگاه‌های مشارکتی شده‌، و از سویی دیگر عدم کارایی پرسنل دولتی به راه‌اندازی موفقیت‌آمیز پایگاه‌های مشارکتی انجامیده‌است. محدودیت‌های مالی و اداری در خرید، ساخت، و تعمیر ساختمان‌های دولتی و نیز کاهش ظرفیت استخدامی از دلایل واگذاری پایگاه‌های مشارکتی است. همچنین، نیروهای شاغل در پایگاه‌ها از عدم امنیت شغلی و حقوق پایین شکایت داشتند.
    کلید واژگان
    برون سپاری
    پایگاه سلامت
    موانع ارائه خدمت
    تسهیل کننده های ارائه خدمت
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-07-01
    1397-04-10
    ناشر
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    سازمان پدید آورنده
    مرکز بهداشت جنوب تهران.معاونــت بهداشــت، دانشــگاه علــوم پزشــکی تهران
    گروه علــوم مدیریــت و اقتصــاد بهداشــت، دانشــکده بهداشــت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
    موسسه ملی تحقیقات سلامت.دانشگاه علوم پزشکی تهران
    مرکز بهداشت جنوب تهران.معاونـت بهداشـت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
    شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر.معاونـت بهداشـت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
    دانشکده پزشکی پردیس بین الملل، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران

    شاپا
    2383-3742
    URI
    http://hakim.hbi.ir/article-1-1733-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636996

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب