| dc.contributor.author | فاطمه خسرویشادمانی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمید سوری | fa_IR |
| dc.contributor.author | الهه عینی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرید زایری | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدرضا مهماندار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T20:45:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T20:45:53Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T20:45:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T20:45:53Z | |
| dc.date.issued | 2013-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-10-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فاطمه خسرویشادمانی, حمید سوری, الهه عینی, فرید زایری, محمدرضا مهماندار. (1391). مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برونشهری با تکیه بر عوامل محیطی. فصلنامه پژوهش حکیم, 15(4), 339-345. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-3742 | |
| dc.identifier.uri | http://hakim.hbi.ir/article-1-1081-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636991 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: عوامل محیطی یکی از عوامل خطر مهم در سوانح ترافیکی میباشند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سوانح ترافیکی و عوامل محیطی در محورهای درون و برونشهری انجام شد. روش کـار: بر اساس دادههای موجود، 861074 نفر با پیامد فوتی و غیر فوتی وارد مطالعه شدند. عوامل محیطی مورد بررسی عبارت بودند از: نقص جاده، وضعیت روشنایی، سطح جاده، وضعیت هوا، نوع منطقه و مکان هندسی که این اطلاعات از موارد ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کشور استخراج و مورداستفاده قرار گرفتند. یافتهها در قالب آمار توصیفی ارایه و تحلیل آنها با آزمون رگرسیون لجستیک صورت گرفت. یافتهها: میانگین سنی و انحرافمعیار جامعه مورد بررسی 61/10 ± 02/34 بود. 91% مرد و 1/7% زن بودند و جنسیت 9/1% ثبت نشده بود. مهمترین متغیرهای اثرگذار بر کشندگی سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری لغزندگی سطح جاده (84/56 OR= )، رانندگی در طلوع آفتاب (30/5 OR= )، جاده یخبندان و برفی (82/1 OR= )، منطقه کوهستانی (60/4 OR= )، هوای طوفانی و غبارآلود (79/1 OR= ) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (26/1 OR= ) بود. همچنین اثرگذارترین متغیرها در محورهای برونشهری اختلاف بین سطح آسفالت و شانهراه (91/2 OR= )، رانندگی در طلوع آفتاب (12/2 OR= )، جاده خیس (42/1 OR= )، منطقه کوهستانی (32/1 OR= )، هوای مهآلود (10/2 OR= ) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (7/1 OR= ) بود. نتیجهگیری: تعامل فاکتورهای هندسه محل، شرایط آب و هوایی، وضعیت روشنایی، سطح جاده، و نوع منطقه خطر تصادفات را به شدت افزایش میدهند. بنابراین نیازمند توجه بیشتر سیاستگذاران و برنامهریزان در امر سوانح ترافیکی میباشد که مداخلاتی را روی اثرگذارترین عوامل طراحی نمایند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 306 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش حکیم | fa_IR |
| dc.subject | سوانح ترافیکی | fa_IR |
| dc.subject | عوامل محیطی | fa_IR |
| dc.subject | محورهای درونشهری و برونشهری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برونشهری با تکیه بر عوامل محیطی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 339 | |
| dc.citation.epage | 345 | |