نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاطمه خسروی‌شادمانیfa_IR
dc.contributor.authorحمید سوریfa_IR
dc.contributor.authorالهه عینیfa_IR
dc.contributor.authorفرید زایریfa_IR
dc.contributor.authorمحمدرضا مهماندارfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:45:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:45:53Z
dc.date.available1399-08-23T20:45:53Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:45:53Z
dc.date.issued2013-01-01en_US
dc.date.issued1391-10-12fa_IR
dc.identifier.citationفاطمه خسروی‌شادمانی, حمید سوری, الهه عینی, فرید زایری, محمدرضا مهماندار. (1391). مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون‌شهری با تکیه بر عوامل محیطی. فصلنامه پژوهش حکیم, 15(4), 339-345.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3742
dc.identifier.urihttp://hakim.hbi.ir/article-1-1081-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636991
dc.description.abstract  مقدمه: عوامل محیطی یکی از عوامل خطر مهم در سوانح ترافیکی می‌باشند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سوانح ترافیکی و عوامل محیطی در محورهای درون و برون‌شهری انجام شد.   روش کـار: بر اساس داده‌های موجود، 861074 نفر با پیامد فوتی و غیر فوتی وارد مطالعه شدند. عوامل محیطی مورد بررسی عبارت بودند از: نقص جاده، وضعیت روشنایی، سطح جاده، وضعیت هوا، نوع منطقه و مکان هندسی که این اطلاعات از موارد ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کشور استخراج و مورداستفاده قرار گرفتند. یافته‌ها در قالب آمار توصیفی ارایه و تحلیل آن‌ها با آزمون رگرسیون لجستیک صورت گرفت.   یافته‌ها: میانگین سنی و انحراف‌معیار جامعه مورد بررسی 61/10 ± 02/34 بود. 91% مرد و 1/7% زن بودند و جنسیت 9/1% ثبت نشده بود. مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر کشندگی سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری لغزندگی سطح جاده (84/56 OR= )، رانندگی در طلوع آفتاب (30/5 OR= )، جاده یخبندان و برفی (82/1 OR= )، منطقه کوهستانی (60/4 OR= )، هوای طوفانی و غبارآلود (79/1 OR= ) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (26/1 OR= ) بود. همچنین اثرگذارترین متغیرها در محورهای برون‌شهری اختلاف بین سطح آسفالت و شانه‌راه (91/2 OR= )، رانندگی در طلوع آفتاب (12/2 OR= )، جاده خیس (42/1 OR= )، منطقه کوهستانی (32/1 OR= )، هوای مه‌آلود (10/2 OR= ) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (7/1 OR= ) بود.   نتیجه‌گیری: تعامل فاکتورهای هندسه محل، شرایط آب و هوایی، وضعیت روشنایی، سطح جاده، و نوع منطقه خطر تصادفات را به شدت افزایش می‌دهند. بنابراین نیازمند توجه بیشتر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در امر سوانح ترافیکی می‌باشد که مداخلاتی را روی اثرگذارترین عوامل طراحی نمایند.  fa_IR
dc.format.extent306
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش حکیمfa_IR
dc.subjectسوانح ترافیکیfa_IR
dc.subjectعوامل محیطیfa_IR
dc.subjectمحورهای درون‌شهری و برون‌شهریfa_IR
dc.titleمقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون‌شهری با تکیه بر عوامل محیطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume15
dc.citation.issue4
dc.citation.spage339
dc.citation.epage345


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد