نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیل مشیریfa_IR
dc.contributor.authorامیرحسین تکیانfa_IR
dc.contributor.authorآرش رشیدیانfa_IR
dc.contributor.authorمحمدجواد کبیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:45:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:45:49Z
dc.date.available1399-08-23T20:45:49Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:45:49Z
dc.date.issued2013-01-01en_US
dc.date.issued1391-10-12fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیل مشیری, امیرحسین تکیان, آرش رشیدیان, محمدجواد کبیر. (1391). مصلحت‌اندیشی و تقارن در شکل‌گیری برنامه پزشک خانواده و بیمه همگانی سلامت روستاییان در ایران. فصلنامه پژوهش حکیم, 15(4), 288-299.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3742
dc.identifier.urihttp://hakim.hbi.ir/article-1-1076-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636986
dc.description.abstract    این مقاله ترجمه و تکمیل مقاله‌ای است که پیشتر در مجله Health Policy and Planning به چاپ رسیده است .  مقدمه: گزارش سال 2008 سازمان جهانی بهداشت با تحلیل شواهد موجود طی چندین دهه، گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه را به منظور پیشبرد سلامت شهروندان ، عدالت بیشتر و هزینه‌های کمتر توصیه نمود. الگوی مراقبت‌های بهداشتی اولیه در ایران، در مجموع یکی از بهترین شاخص‌های سلامت جمعیت در منطقه را در سه دهه اخیر به ارمغان آورده است. به رغم وجود شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه گسترده در مناطق روستایی، مراقبت‌های سرپایی و استفاده شهروندان از بخش خصوصی و خدمات بیمارستانی در سال‌های اخیر رو به گسترش بود ه است . این الگو برای برآورده کردن نیازهای بهداشتی درمانی رو به رشد جمعیت، و هزینه‌های روزافزون آن ناکافی می‌نمود. به منظور پاسخگویی به مشکلات یادشده، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از خرداد ۱۳۸۴ و با استفاده از اعتبارات یک مدل بیمه اجتماعی موسوم به بیمه همگانی روستایی در کشورمان به اجرا در آمده است . این مقاله، پژوهشی نظام‌مند به منظور شناسایی عوامل تسهیل‌ گر و بازدارنده پیاده‌سازی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در ایران می‌باشد.   روش کار: داده‌ها در بازه زمانی آبان ۱۳۸۵ تا خرداد ۱۳۸۶ از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته در سطوح کشوری (19 مورد)، استانی (9 مورد)، و محلی (43 مورد)، و تحلیل هدفمند مستندات جمع‌آوری گردید. رویکرد ساختاری برای تحلیل مصاحبه‌ها به کار گرفته شد. تحلیل مدارک مطابق چارچوب تشریحی متنی [1] انجام شد. داده‌ها بر مبنای چارچوب تفسیری مرکب از جریان‌های چندگانه و نظریه‌های شبکه‌ای تفسیر گردید.   یافته‌ها: بیمه روستایی فرصت مغتنمی در اختیار حامیان پزشک خانواده قرار داد تا برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در دستور کار سیاست‌گذاری کشوری قرار دهند. آن‌ها این دو خط مشی را ماهرانه تلفیق نمودند و پزشک خانواده را به عنوان تنها راه‌حل تحقق بیمه همگانی روستاییان معرفی کردند. با این وجود، شیوه اجرای این برنامه تلفیقی، مانع اصلی اجرای مطلوب برنامه پزشک خانواده بود.   نتیجه‌گیری: چارچوب تفسیری، مفاهیم خدمت‌رسانی به محرومین و افزایش عدالت در یک فرصت مغتنم را با سطح‌بندی خدمات سلامت در ایران پیوند می‌دهد. با این وجود، فرصت‌طلبی در اِعمال یک تغییر سیاست، اگر منجر به نادیده انگاشتن برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم شود، می‌تواند توفیقات آتی آن سیاست را در دستیابی به اهدافش دچار آسیب نماید.     [1] Narrative contextual frameworkfa_IR
dc.format.extent360
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش حکیمfa_IR
dc.subjectپزشک خانوادهfa_IR
dc.subjectبیمه همگانی سلامت روستاییانfa_IR
dc.subjectپیاده سازیfa_IR
dc.subjectجریان‌های چندگانهfa_IR
dc.subjectشبکه‌های سیاست‌گذاریfa_IR
dc.titleمصلحت‌اندیشی و تقارن در شکل‌گیری برنامه پزشک خانواده و بیمه همگانی سلامت روستاییان در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume15
dc.citation.issue4
dc.citation.spage288
dc.citation.epage299


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد