نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسیدداود نصرالله پور شیروانیfa_IR
dc.contributor.authorناهید جعفریfa_IR
dc.contributor.authorمحمد نعیمی طبیعیfa_IR
dc.contributor.authorابراهیم میکانیکیfa_IR
dc.contributor.authorحسن اشرافیان امیریfa_IR
dc.contributor.authorمحمدجواد کبیرfa_IR
dc.contributor.authorحسین رحیمی کلامرودیfa_IR
dc.contributor.authorبهرام طهماسبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:45:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:45:45Z
dc.date.available1399-08-23T20:45:45Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:45:45Z
dc.date.issued2014-07-01en_US
dc.date.issued1393-04-10fa_IR
dc.identifier.citationسیدداود نصرالله پور شیروانی, ناهید جعفری, محمد نعیمی طبیعی, ابراهیم میکانیکی, حسن اشرافیان امیری, محمدجواد کبیر, حسین رحیمی کلامرودی, بهرام طهماسبی. (1393). جلب مشارکت نهادهای محلی در مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی استان‌های شمالی ایران. فصلنامه پژوهش حکیم, 17(2), 169-176.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3742
dc.identifier.urihttp://hakim.hbi.ir/article-1-1318-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636981
dc.description.abstract  مقدمه: با اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی، جلب مشارکت نهادهای محلی و مردم از طریق تشکیل هیأت امناء و جذب رابط بهداشتی مورد تأکید قرار گرفت. این مطالعه به منظور تعیین میزان جلب مشارکت نهادهای محلی در استان‌های شمالی ایران انجام گرفت.   روش کـار: این مطالعه از نوع مقطعی بود که در شش ماهه دوم 1391 انجام گرفت. 25% مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در سه استان گلستان، مازندران و گیلان، مجموعاً 139 مرکز از 552 مرکز مجری به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شدند و در هر مرکز منتخب، میزان جلب مشارکت اعضای نهادهای محلی در دسترس مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها در SPSS 18 با آزمون‌های مرتبط آماری در سطح معناداری 05/0 α< تحلیل شد.   یافته‌ها: از 139 مرکز مورد بررسی، 57 مرکز (41%) نسبت به تشکیل هیأت امناء اقدام کردند که در استان‌های شمالی (با بالاتر بودن آن در استان گلستان) تفاوت معنادار داشت (001/0= p ). 61 مرکز (9/43%) نسبت به جذب رابط بهداشتی اقدام کردند که در استان‌های شمالی (با بالاتر بودن آن در استان گیلان) تفاوت معنادار داشت (001/0= p ). میانگین درخواست مشارکت خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی از اعضای نهادهای محلی در طول شش ماه گذشته جهت مداخله در حل مشکلات مربوط به سلامت به ترتیب 6/1±7/2 و 3/1±7/1 بار و جهت تأمین منابع و امکانات مورد نیاز برای اجرای مداخلات سلامت 3/1±8/1 و 5/1±1/1 بار و برای شرکت در جلسات رسمی 7/1±1/3 و 3/1±9/1 بار بود. میزان درخواست مشارکت خانه‌های بهداشت جهت تأمین منابع (با بالاتر بودن آن در استان مازندران) (009/0= p )و میزان شرکت اعضای نهادهای محلی در جلسات رسمی مرکز بهداشتی درمانی (با بالاتر بودن آن در استان گلستان) در استان‌های شمالی کشور (005/0= p )تفاوت معنادار وجود داشت.   نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که درصد زیادی از مراکز مجری نسبت به جلب مشارکت جامعه اقدام نکرده اند. لذا برای گسترش و توسعه جلب مشارکت جامعه در همه مراکز مجری، باید برنامه‌های مداخله‌ای طراحی و اجرا گردد.  fa_IR
dc.format.extent222
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش حکیمfa_IR
dc.subjectنهادهای محلیfa_IR
dc.subjectهمکاری برون‌بخشیfa_IR
dc.subjectمشارکت برون‌بخشیfa_IR
dc.subjectپزشک خانوادهfa_IR
dc.subjectبیمه روستاییfa_IR
dc.titleجلب مشارکت نهادهای محلی در مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی استان‌های شمالی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue2
dc.citation.spage169
dc.citation.epage176


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد