نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسدیان, علیfa_IR
dc.contributor.authorآقاملایی, تیموfa_IR
dc.contributor.authorعطاالهی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمدنی, عبدالحسینfa_IR
dc.contributor.authorقنبرنژاد, امیرfa_IR
dc.contributor.authorخدارحمی, مهرنوشfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorرجبی‌پور, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:42:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:42:54Z
dc.date.available1399-08-23T20:42:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:42:54Z
dc.date.issued2015-04-01en_US
dc.date.issued1394-01-12fa_IR
dc.identifier.citationاسدیان, علی, آقاملایی, تیمو, عطاالهی, فاطمه, مدنی, عبدالحسین, قنبرنژاد, امیر, خدارحمی, مهرنوش, نجفی, مجید, رجبی‌پور, محسن. (1394). ارزیابی پیام‌های هشداری بهداشتی روی پاکت‌های سیگار از نظر افراد سیگاری. فصلنامه پژوهش حکیم, 18(1), 34-41.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3742
dc.identifier.urihttp://hakim.hbi.ir/article-1-1483-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636761
dc.description.abstract   دریافت: 20/8/93   پذیرش: 28/11/93 چکیده مقدمه: درج پیام‌های هشداری روی پاکت‌های سیگار یکی از روش‌های جهانی برای  افزایش آگاهی افراد سیگاری از مخاطرات مصرف سیگار است. تأثیر پیام‌های هشداری بهداشتی روی پاکت‌های سیگار به اندازه، موقعیت و طرح آن‌ها بستگی دارد. هدف این مطالعه ارزیابی پیام‌ها و مقایسه انواع پیام‌های موجود از دیدگاه افراد سیگاری بود. روش کـار: این پژوهش مقطعی روی 300 نفر از افراد سیگاری شهر بندرعباس در سال 1393 انجام شد. افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی از 10 منطقه شهری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌ای شامل مشخصات دموگرافیک، کیفیت پیام‌ها (ساختار نوشتاری و تصویری) و مقایسه تأثیر انواع پیام‌های موجود از نظر افراد سیگاری بود. داده‌های جمع‌آوری شده با نرم‌افزار SPSS 19 و آزمون‌های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 8/36 سال با انحراف معیار 9/9 و دامنه 18 تا 70 سال بود. تعداد زیادی از افراد مورد مطالعه، سابقه مصرف زیر 10 سال و مقدار مصرف بین 20-10 نخ روزانه داشتند. از نظر تحصیلات در بین افراد مورد مطالعه تعداد افراد دارای تحصیلات دیپلم بیشتر (3/41%) بود. به طور کلی فقط ارزیابی 19% افراد از کیفیت پیام‌ها (تمامی موارد مطرح شده در مورد کیفیت) در حد خوب بود و بیش از 80%، ارزیابی ضعیف و متوسط از کیفیت پیام‌ها داشتند.  مقایسه سه پیام هشداری نشان داد که پیام سوم (توصیف مرگ، زندگی با تصویر ریه بیمار و ریه سالم) از نظر افراد سیگاری، تأثیر بیشتری داشت. نتیجه‌گیری: طراحان پیام‌ها باید در مورد ساختار پیام‌های هشداری روی پاکت‌های سیگار مثل طرح، اندازه و تصویر پیام‌ها تجدید نظر کنند و مواردی همچون تکراری بودن تصویر پیام، جلب توجه کم پیام نسبت به جذابیت مارک سیگار اصلاح شود. تعداد و تنوع پیام‌های هشداری محدود می‌باشد و نیاز است پیام‌های بیشتری با تصاویر هشداری متفاوت روی پاکت‌های سیگار درج شود.fa_IR
dc.format.extent237
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش حکیمfa_IR
dc.subjectپیام هشداریfa_IR
dc.subjectپاکت سیگارfa_IR
dc.subjectترک سیگارfa_IR
dc.subjectپیام‌های تصویریfa_IR
dc.titleارزیابی پیام‌های هشداری بهداشتی روی پاکت‌های سیگار از نظر افراد سیگاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage34
dc.citation.epage41


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد