نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحیم حبیبیfa_IR
dc.contributor.authorامیررضا صالح‌مقدمfa_IR
dc.contributor.authorعلی طلاییfa_IR
dc.contributor.authorسعید ابراهیم‌زادهfa_IR
dc.contributor.authorحسین کریمی‌مونقیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:42:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:42:37Z
dc.date.available1399-08-23T20:42:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:42:37Z
dc.date.issued2012-01-01en_US
dc.date.issued1390-10-11fa_IR
dc.identifier.citationرحیم حبیبی, امیررضا صالح‌مقدم, علی طلایی, سعید ابراهیم‌زاده, حسین کریمی‌مونقی. (1390). تأثیر آموزش حل مسأله خانواده‌محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر. فصلنامه پژوهش حکیم, 14(4), 249-256.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3742
dc.identifier.urihttp://hakim.hbi.ir/article-1-923-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636739
dc.description.abstract    مقدمه: جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز می‌باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد، کاهش عزت نفس می‌باشد. عزت نفس، انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش‌های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می‌کند. پژوهش‌های پیرامون مسأله اعتیاد و ارایه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش حل مسأله خانواده‌محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر بوده است.   روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی دو گروهی بود. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. تمامی واحدهای پژوهش، فرم‌ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل کردند. برای گروه آزمون به مدت دو ماه، هشت جلسه 45 دقیقه‌ای جلسات حل مسأله خانواده‌محور برگزار شد. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل کردند.   یافته‌ها: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معناداری (0001/0 p= )، به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.   نتیجه‌گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مسأله آن هم با رویکرد خانواده‌محور می‌تواند در بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد.fa_IR
dc.format.extent164
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش حکیمfa_IR
dc.subjectآموزش حل مسأله تعدیل شدهfa_IR
dc.subjectخانواده‌محورfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectمددجویان وابسته به موادfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش حل مسأله خانواده‌محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume14
dc.citation.issue4
dc.citation.spage249
dc.citation.epage256


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد