نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدکتر سوگند تورانیfa_IR
dc.contributor.authorدکتر سید جمال‌الدین طبیبیfa_IR
dc.contributor.authorبهرام شهبازیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:42:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:42:04Z
dc.date.available1399-08-23T20:42:03Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:42:04Z
dc.date.issued2008-07-01en_US
dc.date.issued1387-04-11fa_IR
dc.identifier.citationدکتر سوگند تورانی, دکتر سید جمال‌الدین طبیبی, بهرام شهبازی. (1387). عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه پژوهش حکیم, 11(2), 22-32.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3742
dc.identifier.urihttp://hakim.hbi.ir/article-1-445-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636698
dc.description.abstractمقدمه: مدیریت کیفیت فراگیر در بخش بهداشت و درمان با نگاه به برقراری عدالت، دسترسی به خدمات، کارآیی، مقبولیت اجتماعی، اثربخشی و اقتصادی بودن و تلاش مداوم برای بهبود خدمات، افق‌های جدیدی را فرا روی این سیستم فراهم نموده است و می‌تواند به کارآمدی و نوسازی نظام عرضه سلامت منجر گردد. لذا هدف از پژوهش‌ حاضر بررسی عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌باشد. روش کـار : در راستای این هدف از دیدگاه 90 نفر از مدیران و سرپرستان نسبت به وضعیت هشت عامل تأثیرگذار بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر سنجیده شد. لذا با انجام مطالعه توصیفی و مقطعی و با استفاده از پرسشنامه‌ای در هشت بخش و با 75 سؤال که از طریق روش شبه دلفی به تأیید نهایی رسید، پژوهش انجام گردید. به علت کوچک بودن جامعه نمونه‌گیری انجام نگرفت و نمونه همان جامعه در نظر گرفته شد. سؤالات پرسشنامه بر اساس طبقه‌بندی لیکرت تنظیم گردید و داده‌ها از طریق آزمون‌های آماری کای دو x2 ، آزمون t و روش آنالیز و واریانس با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS و Excel تحلیل گردید. یافته‌ها: با توجه به فرض 50% حداقل قابل قبول از بین هشت عامل مؤثر، توجه به مشتری 7/59%، ارتباطات مناسب سازمانی 55% و ساختار مناسب 50%، از وضعیت خوب برخوردار بودند. ولی 5 عامل دیگر در وضعیت متوسط یعنی بین 40% تا 50% قرار داشتند. بدیهی است یافته‌های حاصل با فرض 50% یعنی حداقل قابل قبول محاسبه گردید. بین میانگین کل عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بین بیمارستان‌های مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت. p =0.001 نتیجه‌گیری: با گذشت پنج سال از اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در جامعه مورد مطالعه، توجه مدیران به فرهنگ سازمانی، مشارکت کارکنان، توسعه منابع انسانی، کار تیمی و تعهد رهبری می‌تواند به بهبود خدمات، اثر بخشی فعالیت‌‌ها و مقبولیت اجتماعی بیمارستان‌های کشور منتهی شود.  fa_IR
dc.format.extent286
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش حکیمfa_IR
dc.subjectمدیریت کیفیت فراگیرfa_IR
dc.subjectبیمارستان‌‌های آموزشیfa_IR
dc.subjectدانشگاه علوم پزشکی ایران.fa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleعوامل مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage22
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد