• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی درباره ی مصرف مکمل آهن: ارزشیابی برنامه کشوری مکمل یاری آهن

    (ندگان)پدیدآور
    عالمی, علیحسینی, زهراواحدیان شاهرودی, محمدجعفری, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    310.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: کم‌خونی فقر آهن در سنین نوجوانی و پس از بلوغ، به‌ویژه در دختران، دارای شیوع بالایی است و یکی از راه‌کارهای کاهش آن، اجرای برنامه‌های آهن‌یاری است. مطالعه کشوری حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دختر دبیرستانی درباره‌ی مصرف مکمل آهن صورت گرفت. روش کار: مطالعه مقطعی-تحلیلی حاضر روی 399 دانش‌آموز دختر اجرا گردید. نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای از مناطق شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کشور انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته‌ی روا و پایا، جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 20، تجزیه و تحلیل شد. نتایج: در مطالعه حاضر، تنها 15 و 17‌درصد از دانش‌آموزان به ترتیب دارای سطح آگاهی مناسب و نگرش مثبت نسبت به مصرف قرص مکمل آهن بودند. همچنین، 77درصد دانش‌آموزان گزارش کردند که مکمل آهن مصرف می‌کنند و 89 درصد آنان از مکمل‌های آهن توزیع‌شده در مدارس استفاده می‌کردند. البته تنها 38 درصد از دانش‌آموزان اظهار نمودند که قرص‌های مکمل آهن را در کلاس یا بعد از کلاس (در مدرسه) مصرف می‌کنند. میان مصرف قرص‌های توزیعی در مدارس با آگاهی(026/P=0) و نگرش (016/P=0) دانش‌آموزان و همچنین میان مکان مصرف مکمل‌ها با میزان آگاهی (032/P=0) و نگرش (003/P=0) دانش‌آموزان ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده، میزان آگاهی و نگرش دانش‌آموزان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده، میزان استفاده از قرص‌های توزیع‌شده در مدارس نسبتا پایین بود. بنابراین، لازم است تا در اجرای برنامه مکمل یاری بازنگری‌های لازم صورت گرفته و فرآیند اجرای برنامه اصلاح گردد.
    کلید واژگان
    آگاهی
    نگرش
    رفتار
    مکمل آهن
    دانش آموزان دختر
    عمومى

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-04-01
    1398-01-12
    ناشر
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    سازمان پدید آورنده
    گــروه بهداشــت عمومــی، دانشــکده بهداشــت، مرکــز تحقیقــات عوامــل اجتماعــی موثــر بــر ســلامت، دانشــگاه علــوم پزشــکی گنابــاد
    مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعـی موثـر بـر سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی گنابـاد
    گـروه آمـوزش بهداشـت و ارتقـای سـلامت، دانشـکده بهداشـت، مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعـی موثـر بـر سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی مشـهد
    مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعـی مؤثـر بـر سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی گنابـاد

    شاپا
    2383-3742
    URI
    http://hakim.hbi.ir/article-1-1863-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/636497

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب