نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیوسفی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorبیگدلی, زاهدfa_IR
dc.contributor.authorمخبرالصفا, لادنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T20:09:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T20:09:43Z
dc.date.available1399-08-23T20:09:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T20:09:43Z
dc.date.issued2017-06-01en_US
dc.date.issued1396-03-11fa_IR
dc.identifier.citationیوسفی, احمد, بیگدلی, زاهد, مخبرالصفا, لادن. (1396). بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی. تعامل انسان و اطلاعات, 4(1), 1-15.fa_IR
dc.identifier.issn2423-7418
dc.identifier.urihttp://hii.khu.ac.ir/article-1-2528-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/634289
dc.description.abstractزمینه و هدف: معمولاً پژوهشگرانی که دارای میزان تحصیلات متفاوتی هستند، از نظر دارا بودن دانش تخصصی نیز متفاوت هستند. همچنین، ممکن است میزان تحصیلات و دانش تخصصی بر رفتار اطلاع‌یابی پژوهشگران تاثیرگذار باشد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاع‌یابی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در "انجام پژوهش" و "روزآمدسازی اطلاعات تخصصی" است. روش: روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق-‌ساخته براساس مقیاس لیکرت 5 قسمتی بوده است. پرسشنامه به صورت الکترونیکی و با استفاده از گوگل داکس به صورت پیوسته طراحی شد . روایی محتوایی توسط متخصصین امر و پایایی درونی در یک مطالعه‌ی آزمایشی و با محاسبه‌ی آلفای کرونباخ تایید و سپس پیوند اینترنتی  پرسشنامه  از طریق پست الکترونیکی برای پژوهشگران ارسال شد. از جامعه آماری نمونه­گیری نشد و پرسشنامه برای همه 200 پژوهشگر ارسال شد. در مجموع 140 نفر (70 درصد) از پژوهشگران پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم‌افزار آماری22  SPSS IBM صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کروسکال-والیس و فریدمن استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که برای انجام پژوهش استفاده از "مقالات نشریات ادواری" (حدود 90% خیلی زیاد و زیاد) در اولویت نخست قرار دارد. پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات علمی برای انجام پژوهش از نظر سایر شیوه‌های مورد استفاده بیشتر از "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور" (حدود 75% خیلی زیاد و زیاد) و "تجارب شخصی" (حدود 65% خیلی زیاد و زیاد) استفاده می‌کنند. درحالی که کمترین استفاده از "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور" (حدود 56% کم و اصلاً) و "شرکت در همایش‌های خارجی" (حدود 69% کم و اصلاً) به عمل می‌آید. نتیجه‌گیری: تنها تفاوت معنی‌دار در استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به منظور "روزآمدسازی اطلاعات تخصصی" و "انجام پژوهش"، استفاده از "مقاله‌های نشریات" است (05/0>P). "دانشجویان کارشناسی ارشد/دکترای حرفه‌ای و تخصصی" نسبت به سایر سطوح تحصیلی از "مقاله‌های نشریات" بیشتر استفاده می‌کنند. از نظر "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور"، "شرکت در همایش‌های خارجی" و "تجارب شخصی" تفاوت آماری معنی‌داری بین سطح مختلف تحصیلی وجود دارد (05/0>P) و دارندگان دکترای تخصصی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی از این روش‌ها بهره می‌گیرند. fa_IR
dc.format.extent502
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه خوارزمی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofتعامل انسان و اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofHuman Information Interactionen_US
dc.subjectرفتار اطلا‌ع‌یابیfa_IR
dc.subjectمیزان تحصیلاتfa_IR
dc.subjectپژوهشگرانfa_IR
dc.subjectاعضای هیات علمیfa_IR
dc.subjectموسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازیfa_IR
dc.subjectپژوهشfa_IR
dc.subjectروزآمدسازی اطلاعات تخصصیfa_IR
dc.subjectاستفاده از اطلاعات.fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمرانfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد