| dc.contributor.author | یوسفی, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بیگدلی, زاهد | fa_IR |
| dc.contributor.author | مخبرالصفا, لادن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T20:09:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T20:09:43Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T20:09:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T20:09:43Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یوسفی, احمد, بیگدلی, زاهد, مخبرالصفا, لادن. (1396). بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی. تعامل انسان و اطلاعات, 4(1), 1-15. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-7418 | |
| dc.identifier.uri | http://hii.khu.ac.ir/article-1-2528-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/634289 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: معمولاً پژوهشگرانی که دارای میزان تحصیلات متفاوتی هستند، از نظر دارا بودن دانش تخصصی نیز متفاوت هستند. همچنین، ممکن است میزان تحصیلات و دانش تخصصی بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران تاثیرگذار باشد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی در "انجام پژوهش" و "روزآمدسازی اطلاعات تخصصی" است.
روش: روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق-ساخته براساس مقیاس لیکرت 5 قسمتی بوده است. پرسشنامه به صورت الکترونیکی و با استفاده از گوگل داکس به صورت پیوسته طراحی شد . روایی محتوایی توسط متخصصین امر و پایایی درونی در یک مطالعهی آزمایشی و با محاسبهی آلفای کرونباخ تایید و سپس پیوند اینترنتی پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی برای پژوهشگران ارسال شد. از جامعه آماری نمونهگیری نشد و پرسشنامه برای همه 200 پژوهشگر ارسال شد. در مجموع 140 نفر (70 درصد) از پژوهشگران پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرمافزار آماری22 SPSS IBM صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کروسکال-والیس و فریدمن استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای انجام پژوهش استفاده از "مقالات نشریات ادواری" (حدود 90% خیلی زیاد و زیاد) در اولویت نخست قرار دارد. پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات علمی برای انجام پژوهش از نظر سایر شیوههای مورد استفاده بیشتر از "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور" (حدود 75% خیلی زیاد و زیاد) و "تجارب شخصی" (حدود 65% خیلی زیاد و زیاد) استفاده میکنند. درحالی که کمترین استفاده از "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور" (حدود 56% کم و اصلاً) و "شرکت در همایشهای خارجی" (حدود 69% کم و اصلاً) به عمل میآید.
نتیجهگیری: تنها تفاوت معنیدار در استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به منظور "روزآمدسازی اطلاعات تخصصی" و "انجام پژوهش"، استفاده از "مقالههای نشریات" است (05/0>P). "دانشجویان کارشناسی ارشد/دکترای حرفهای و تخصصی" نسبت به سایر سطوح تحصیلی از "مقالههای نشریات" بیشتر استفاده میکنند. از نظر "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور"، "شرکت در همایشهای خارجی" و "تجارب شخصی" تفاوت آماری معنیداری بین سطح مختلف تحصیلی وجود دارد (05/0>P) و دارندگان دکترای تخصصی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی از این روشها بهره میگیرند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 502 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | تعامل انسان و اطلاعات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Human Information Interaction | en_US |
| dc.subject | رفتار اطلاعیابی | fa_IR |
| dc.subject | میزان تحصیلات | fa_IR |
| dc.subject | پژوهشگران | fa_IR |
| dc.subject | اعضای هیات علمی | fa_IR |
| dc.subject | موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش | fa_IR |
| dc.subject | روزآمدسازی اطلاعات تخصصی | fa_IR |
| dc.subject | استفاده از اطلاعات. | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران | fa_IR |
| dc.contributor.department | موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 15 | |