ارائهی یک مدل دوسطحی برای برنامهریزی تجمیعگر خودروهای الکتریکی در فضای رقابتی با در نظر گرفتن عدم قطعیتها
(ندگان)پدیدآور
واحدی پور دهرائی, مصطفیرشیدی زاده کرمانی, همانجفی, حمیدرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در شبکه قدرت لازم است تعامل آنها با شبکه بهگونهای مدیریت شود تا ضمن کمینه شدن هزینههای خودروداران، سود عوامل خدمترسان به آنها نیز بیشینه شود. از این رو، در این مقاله یک مسئلهی تصمیمگیری احتمالاتی دوسطحی برای مشارکت تجمیعگر خودروهای الکتریکی در بازار رقابتی با در نظر گرفتن منابع مختلف عدم قطعیت ارائه شده است. منابع عدم قطعیت برای مشارکت تجمیعگر در بازار شامل قیمتهای بازار روز آینده و تعادل، قیمتهای پیشنهادی از سوی رقبا و نیز بار شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی است که با استفاده از سریهای زمانی مدلسازی شده است. در برنامهی دوسطحی پیشنهادی، هدف سطح اول بیشینه کردن سود تجمیعگر در تعامل با شبکه و خودروداران و هدف سطح دوم آن کمینه کردن هزینههای پرداختی خودروداران است. از آنجایی که تابع هدف سطح اول و دوم در تضاد با یکدیگر هستند، با استفاده از شرایط بهینگی KKT و تئوری دوگان مسئلهی دوسطحی پیشنهادی به یک مسئلهی تکسطحی خطی تبدیل شده است. در نهایت، برنامهی پیشنهادی در یک سیستم نمونه اجرا شده و نتایج نشان میدهد که با بکارگیری این مدل تجمیعگر میتواند با ارائهی سیگنال قیمت شارژ و دشارژ بهینه ضمن حفظ مشتریان خود در بازار رقابتی، بیشترین سود را نیز کسب نماید.
کلید واژگان
خودروهای الکتریکیتجمیعگر
برنامهریزی احتمالاتی دوسطحی
بازار انرژی الکتریکی
عدم قطعیت.
برق و کامپیوتر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-09-011397-06-10
ناشر
انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه بیرجنددانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
شاپا
2322-234410




