تبیین جامعه شناختی تاثیر نگرش ها بر مصرف انرژی
(ندگان)پدیدآور
بهشتی, سید صمدقاضی طباطبایی, سید محمودرفعت جاه, مریمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیدگاه روانشناسانه اجتماعی یکی از مهمترین دیدگاه هایی است که با استفاده از تکنیک آگاهی رسانی و تغییر نگرش های مردم سعی در ترویج الگوی بهینه مصرف انرژی برق در بین خانواده ها داشته است در حالیکه منتقدین این دیدگاه معتقدند که در واقعیت عواملی وجود دارند که مانع از عملی شدن نگرش های تغییر یافته مصرف کنندگان می شوند. برای آزمون تجربی صحت نظر این دو دیدگاه محقق با استفاده از روش پیمایشی و مطالعه نمونه ای 400 نفری مصرف برق در خانواده های اصفهانی را بررسی نموده است. نتایج تحقیق نظر منتقدین دیدگاه های روانشناسانه را تایید می کند چرا که یافته ها نشان می دهند که متغیرهای نگرشی با میزان مصرف برق خانواده ها همبستگی ندارند و تنها از طریق تاثیر بر متغیرهایی که جنبه کنشی دارند می توانند بر مصرف برق اثر بگذارند.
کلید واژگان
نگرشفشار هنجاری
کنش صرفه جویانه
رفتار طرفدارانه محیط زیست
مصرف برق
تخصصي
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-03-011393-12-10
ناشر
انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه یاسوجشاپا
2322-234410




