تحلیل اسنادی زبان آموزان دبیرستان: مورد زبان آموزان ایرانی
(ندگان)پدیدآور
پیش قدم, رضامعتکف, راحلهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این مطالعه پیداکردن عواملیست که زبان آموزان دبیرستانی موفقیتهاوشکستهای خودرابه آن نسبت می دهند. بدین منظور، 708 دانش آموزان دبیرستانی ازاقشار مختلف اجتماعی-اقتصادی وجنسیت مختلف انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه اسنادی پاسخ دادند. پرسشنامه شامل چهاربخش است: احساسات ،تصویرازخود، انگیزه درونی،وسیاست زبان.آزمون ANOVA و Post-hoc به منظورتجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.نتایج حاصل ازتجزیه وتحلیل نشان داد که انگیزه درونی اسناد اصلی است وجنسیت هیچ نقشی دراسناد بازی نمی کند. علاوه براین،تفاوتهای قابل توجهی درمیان طبقات مختلف اجتماعی مشاهده شد. دانش آموزان طبقات بالای جامعه ،دراحساسات وتصویرازخود بالاترین نمره را کسب کردند؛ودانش آموزان ازمناطق روستایی درانگیزه درونی وسیاست زبان نمره بالاتری بدست آوردند. درنهایت، نتایج به دست آمده درزمینه یادگیری وآموزش زبان مورد بحث قرارگرفت وپیشنهاداتی ارایه شد.
کلید واژگان
نظریه اسنادیدبیرستان
احساسات
تصویرازخود
انگیزه درونی
سیاست زبان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-011391-06-11
ناشر
Tehran, Kharazmi Universityسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه فردوسی مشهدکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد




