تاثیر روش تدریس پردازشی و روش تدریس برون داد- محور بر توانایی تفسیر و تولید ساختار سببی در زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
بیرجندی, پرویزراحمی, جمیلهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این تحقیق ، مقایسه روش تدریس پردازشی (PI) ، روشی درون داد محور در آموزش گرامر زبان دوم که توسط وان پاتن (1996) ارائه شد، با نوعی روش تدریس برون داد–محور (OI) بود تا تأثیر نسبی آنها را بر توانایی فراگیران در تفسیر و تولید ساختار سببی زبان انگلیسی ارزیابی کند. برای انجام این تحقیق از طرح تحقیقی پیش آزمون– پس آزمون (تأثیر آنی و دراز مدت) استفاده شد. 151 دانشجو از 4 کلاس به طور تصادفی به 3 گروه آزمایشی PI، OI، EI( که فقط اطلاعات صریح دریافت می کرد) و یک گروه کنترل (C) تقسیم شدند. توانایی دانشجویان بر اساس عملکردشان در انجام فعالیتهای تفسیر و تولید کنترل شده در سطح جمله سنجیده شد. مقایسه ی درون گروهی نشان داد که هر 3 گزینه ی روش تدریس در مقایسه با گروه کنترل منجر به پیشرفت دانش در هر دو نوع فعالیت تفسیر و تولید ساختار گردید اما میزان پیشرفت برای همه یکسان نبود. نتایج مقایسه ی بین گروهی با اظهارات وان پاتن در مورد برتری PI بر OI تنا قض داشت، در حالی که PIو OI به طور یکسان از EI در فعالیتهای تفسیر ساختار بهتر عمل کردند، عملکرد گروه OI نسبت به دو گروه PIو EI در مورد فعالیتهای تولید ساختار بالاتر بود .هیچ تفاوت معناداری بین PI و EI در مورد فعالیت های تولید وجود نداشت. همین نتایج بعد از گذشت یک ماه برای تمامی گروهها بدست آمد که نشان دهنده ی استمرار تأثیر روشهای تدریس بر توانایی تولید و تفسیر ساختار مورد نظر بود.
کلید واژگان
تئوری پردازش درون دادفرضیه برون داد
روش تدریس پردازشی
روش تدریس برون داد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-09-011388-06-10
ناشر
Tehran, Kharazmi Universityسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهراندانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران




