نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفانی, نگارfa_IR
dc.contributor.authorمحبی, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorطل, آذرfa_IR
dc.contributor.authorشمشیری, احمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T16:43:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T16:43:27Z
dc.date.available1399-08-23T16:43:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T16:43:27Z
dc.date.issued2018-03-01en_US
dc.date.issued1396-12-10fa_IR
dc.identifier.citationفانی, نگار, محبی, بهرام, صادقی, رویا, طل, آذر, شمشیری, احمدرضا. (1396). بررسی تأثیر مداخله‌ی آموزشی بر بهبود تبعیت از تغذیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه‌ی کننده به مراکز بهداشت جنوب تهران:کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 17(1), 13-22.fa_IR
dc.identifier.issn‪2345-4008
dc.identifier.issn‪2345-4016
dc.identifier.urihttp://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5571-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/623120
dc.description.abstractمقدمه: تبعیت از یک برنامه و رژیم غذایی در بیماران مبتلا به دیابت، یکی از ارکان مدیریت فردی دیابت است. سبک زندگی و از جمله آن‌ها رفتارهای تغذیه‌ای نقش مهمی در پیشگیری و درمان دیابت دارد. با این وجود تبعیت از رژیم غذایی دیابتی، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در کنترل دیابت است. لذا هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر بهبود تبعیت از تغذیه درمبتلایان به دیابت نوع دو بود. روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای جمعیت مورد مطالعه، بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشت جنوب تهران بود. تعداد نمونه‌ها 216 نفر در نظر گرفته شد که به 2 گروه مداخله و مقایسه تقسیم شدند. برای گروه مداخله طی یک ماه 6 جلسه‌ی آموزشی برگزار شد. اطلاعات لازم توسط پرسشنامه طی سه مرحله‌ی قبل، سه و شش ماه پس از آموزش از هر دو گروه جمع‌آوری گردید و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 22 و با استفاده از آنالیز واریانس برای تکرار مشاهدات و آزمون تی تست در سطح معنا‌داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیک وسازه‌های مدلHBM و تبعیت تغذیه تفاوت معنا‌داری نداشت. اما بعد از مداخله اختلاف معناداری بین همه اجزا مدل اعتقاد بهداشتی حساسیت درک شده، شدت درک شده ،منافع درک شده ،موانع درک شده، راهنما برای عمل، تبعیت تغذیه و شاخص کنترل دیابت در گروه مداخله وجود داشت (001/0P<). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی موجب بهبود تبعیت تغذیه بیماران مبتلا به دیابت خواهد شد و این تأثیرات مدت طولانی پس از پایان آموزش نیز برقرار می‌باشد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دیابت و متابولیسم ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Diabetes and Lipid Disordersen_US
dc.subjectدیابت نوع دوfa_IR
dc.subjectتبعیت تغذیه‌ایfa_IR
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر مداخله‌ی آموزشی بر بهبود تبعیت از تغذیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه‌ی کننده به مراکز بهداشت جنوب تهران:کاربرد مدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده‌ی بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مداخلات قلبی عروقی، مرکز آموزشی-تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجاییfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده‌ی بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده‌ی بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentگروه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی، دانشکده‌ی بهداشتfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage13
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد