| dc.contributor.author | محرابی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فتی, لادن | fa_IR |
| dc.contributor.author | دوازده امامی, محمدحسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | رجب, اسدالله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T16:42:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T16:42:53Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T16:42:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T16:42:53Z | |
| dc.date.issued | 2009-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1387-10-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محرابی, علی, فتی, لادن, دوازده امامی, محمدحسن, رجب, اسدالله. (1387). اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر نظریه شناختی-رفتاری بر کنترل قند خون و کاهش مشکلات هیجانی بیماران دیابتی نوع 1. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 8(2), 103-114. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-4008 | |
| dc.identifier.issn | 2345-4016 | |
| dc.identifier.uri | http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-235-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/623041 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختیـرفتاری بر کنترل قند خون و کاهش مشکلات هیجانی(افسردگی، اضطراب و استرس) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بود. روشها: 25 نفر از بیماران دیابتی نوع یک عضو انجمن دیابت ایران به شیوه نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(13=n) و کنترل(12=n) قرار گرفتند و علاوه بر پاسخ دادن به مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS)، آزمایش HbA1c خون از آنها به عمل آمد. پس از آن، گروه آزمایش در یک دوره آموزش مدیریت استرس که طی 12 جلسه 2ساعته هفتگی و به شیوه شناختیـرفتاری گروهی برگزار شد، شرکت کردند و در پایان، افراد هر دو گروه دوباره به DASS پاسخ دادند. 3 ماه پس از مداخله، آزمایش خون پسآزمون در مورد هر دو گروه و آزمون پیگیری DASS در مورد گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی، تحلیل کواریانس، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: پس از مداخله، میانگین نمرات HbA1c، افسردگی، استرس (001/0>P) و اضطراب(012/0=P) در گروه آزمایش بهطور معنیداری کاهش یافت. درضمن اثرهای مشاهده شده در مورد افسردگی، اضطراب و استرس، 3 ماه پس از مداخله باقی مانده بود(01/0>P). نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس میتواند بهعنوان بخشی از مراقبت جامع دیابت سودمند باشد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دیابت و متابولیسم ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders | en_US |
| dc.subject | دیابت نوع یک | fa_IR |
| dc.subject | نظریه شناختی | fa_IR |
| dc.subject | رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | قند خون | fa_IR |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر نظریه شناختی-رفتاری بر کنترل قند خون و کاهش مشکلات هیجانی بیماران دیابتی نوع 1 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 103 | |
| dc.citation.epage | 114 | |