نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری عبدل آبادی, ملیحهfa_IR
dc.contributor.authorمحبی, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorطل, آذرfa_IR
dc.contributor.authorمحمودی مجدآبادی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T16:42:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T16:42:46Z
dc.date.available1399-08-23T16:42:45Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T16:42:46Z
dc.date.issued2016-11-01en_US
dc.date.issued1395-08-11fa_IR
dc.identifier.citationاکبری عبدل آبادی, ملیحه, محبی, بهرام, صادقی, رویا, طل, آذر, محمودی مجدآبادی, محمود. (1395). تأثیر مداخله‌ی آموزشی بر مؤلفه‌های آگاهی و باورها، سبک زندگی، سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: کاربرد مدل بزنف. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 16(1), 49-62.fa_IR
dc.identifier.issn‪2345-4008
dc.identifier.issn‪2345-4016
dc.identifier.urihttp://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5489-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/623026
dc.description.abstractمقدمه: غلبه بر موانع مرتبط با مراقبت از دیابت به‌عنوان زیرساختی منطقی در راستای توانمندسازی بیماران مبتلا در مدیریت زندگی با دیابت و شناخت عوامل مؤثر بر این موانع به شمار می‌آید. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر موانع آگاهی، سبک زندگی، سازگاری و حمایتی در زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و عوامل مؤثر بر آن طراحی و اجرا شد. روش‌ها: این مطالعه یک مداخله‌ی نیمه تجربی دو گروهی بود که روی 168 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی ماه‌های مرداد و شهریور سال 94 انجام شد. قبل از اجرای مداخله، پرسش‌نامه موانع زندگی با دیابت و پرسش‌نامه براساس سازه‌های الگوی بزنف تکمیل گردید که بعد از انجام پیش آزمون با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه با روش بلوک‌های چهارتایی تصادفی شده انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل تحت بررسی قرار گرفتند. بیماران مبتلا به دیابت گروه مداخله، تحت شش جلسه‌ی آموزشی 45 تا 60 دقیقه‌ای به‌عنوان مداخله آموزشی قرار گرفتند و آموزش جلسه‌ی پنجم را به همراه خانواده خود و کادر درمانی مربوطه دریافت کردند. طراحی برنامه‌ی آموزشی براساس سازه‌های مدل بزنف (آگاهی، نگرش، نرم‌های انتزاعی، عوامل قادر کننده و قصد رفتاری) و محتوی آموزشی براساس موانع زندگی با دیابت (آگاهی و باور، سبک زندگی، حمایتی و سازگاری) تدوین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری T مستقل و T زوجی تجزیه، ویلکاکسون، مک نمار و من یو ویتنی تحلیل شدند. سطح معناداری در مطالعه، کمتر از 5% در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین نمره‌ی دریافتی مربوط به مؤلفه‌های آگاهی، سبک زندگی، سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت و آگاهی، نگرش، نرم‌های انتزاعی، عوامل قادر کننده و قصد رفتاری متغیرهای اجزای مدل بزنف در گروه مورد قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری وجود داشت (05/0P<). نتیجه‌گیری: آموزش بیماران دیابتی نوع دو بر اساس الگوی بزنف به‌عنوان الگوی آموزشی مؤثر می‌تواند به کاهش مؤلفه‌های آگاهی، سبک زندگی، حمایتی و سازگاری موانع زندگی با دیابت منجر شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دیابت و متابولیسم ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Diabetes and Lipid Disordersen_US
dc.subjectدیابت نوع دوfa_IR
dc.subjectموانع زندگی با دیابتfa_IR
dc.subjectآگاهی و باورهاfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectسازگاری و حمایتیfa_IR
dc.subjectمدل بزنفfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر مداخله‌ی آموزشی بر مؤلفه‌های آگاهی و باورها، سبک زندگی، سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: کاربرد مدل بزنفfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده‌ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق رجاییfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده‌ی بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده‌ی بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده‌ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue1
dc.citation.spage49
dc.citation.epage62


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد