اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوهی فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر خطاهای شناختی، تندرستی و میزان قند خون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک
(ندگان)پدیدآور
اکبری, معصومهاشرفی, عمادرجب, اسدالله
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: دیابت نوع یک، بیماری مزمنی است که کودکان و نوجوانان با وجود داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع مراقبتها از خود (تغذیه، زدن انسولین، ورزش و ...) توان مراقبت مناسب از خود را ندارند. مراقبت نکردن از خود مانند هر رفتاری میتواند متأثر از شیوهی تفکر باشد و شیوهی آموزش فلسفه میتواند آموزشی مناسب برای تغییر تفکر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوهی آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر افزایش تندرستی و کاهش خطاهای شناختی و میزان قندخون کودکان و نوجوانان دارای دیابت نوع یک است.
روش: پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل (لیست انتظار) است. نمونهی پژهش حاضر شامل 22 نفراز کودکان و نوجوانان انجمن دیابت ایران بودند که به مقیاسهای خطاهای شناختی کودکان و نوجوانان کویین و همکاران (CDS)، پرسشنامه تندرستی (WHO-5) ومیزان قند خون (A1C) پاسخ دادند. برای آزمون فرضیه از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل کواریانس معنادار بود. بهدنبال آن تفاوت خطاهای شناختی (008/0=P، 01/9=(1و17)F) و تندرستی (01/0=P، 4/7=(1و17) F) در دو گروه معنادار بود ولی میزان قند خون ( 8/0=P، 01/0=(1و17) F) معنادار نگردید.
نتیجهگیری: آموزش خطاهای شناختی به شیوهی فلسفه برای کودکان و نوجوانان باعث رشد استدلال، تفکر منطقی کودکان و نوجوانان میشود و به آنها کمک میکند تا در شرایط ناکامی، استرس و اضطراب از خود مراقبت کنند و تندرستی هیجانیشان بهبود یابد. اگرچه بهنظر میرسد برای تأثیر روی قند خون، مدت زمان بیشتری لازم است.
کلید واژگان
خطاهای شناختیفلسفه برای کودکان و نوجوانان
تندرستی
دیابت نوع یک
تخصصي
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-04-011398-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانیگروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی
انجمن دیابت ایران
شاپا
2345-40082345-4016



